Förlust mot Modo
Publicerad: 2021-01-23
Damlaget
Viktiga poäng stod på spel mot Modo på bortaplan i dag. Leksand skapade mycket – men fick inte in pucken och hemmalaget vann med 5–1. – Men vi har inte gett upp hoppet om slutspel, vi fortsätter så länge det finns en chans, säger tränare Anton Bokull till hemsidan.

Det blev inga poäng i Örnsköldsvik i dag. När slutsignalen gick hade Modo vunnit med 5–1. Och enligt tränare Anton Bokull var det framför allt inledningen av matchen som ställde till det för hans lag. Efter 20 spelade minuter ledde hemmalaget med 2–0.
– Vi hamnar efter och Modo är det bättre laget. Vi kommer igen i andra och skapar mycket, men så blir det en miss i kommunikationen mellan två av våra spelare och de kan göra 3–0 på ett friläge.

Hoppet om slutspel lever

Leksand fortsatte att kämpa för att komma ikapp, istället Modo gjorde 4–0 i numerärt underläge. De blåvita reducerade visserligen med ungefär tio minuter kvar av matchen, men det blev hemmalaget som gjorde matchens sista mål och fastställde slutresultat till 5–1.
– Vi gör ändå en bra match i den sista delen. Vi har många chanser eftersom vi får ner pucken djupt och skapar på så sätt press mot deras kasse. Det är den där sista fasen, den där slutklämmen att omvandla lägen till mål som saknas.
I och med förlusten gick Leksand miste om viktiga poäng i jakten på den sista slutspelsplatsen. Gapet upp till AIK är fortfarande 12 poäng även om de blåvita har två matcher färre spelade.
– Vi har fortfarande en teoretisk chans. Så det målet har vi kvar, men vi försöker bryta ned det att vi ska ta match för match också.
Vad tar ni med er från den här matchen?
– Vi har inte hunnit analyserat matchen så mycket, men det är nog det här med att vi skapar många lägen. Vi har pratat mycket om det där att få in pucken mot mål. Kommer den aldrig dit kan det aldrig bli mål, så det är viktigt att vi fått igång det.

"Viktigt att vi är kompakta"

I morgon söndag väntar match mot Luleå, serietvåan som tillsammans med Brynäs ryckt ifrån övriga lag i tabellen och just nu har 17 poäng ner till trean HV71. En tuff uppgift med andra ord.
– Mot Luleå är det viktigt att vi är kompakta och inte blir för utspridda. Det gäller att vara vaksam, de har skickliga spelare som väldigt snabbt hittar lösningar.
Till sist, är det någon speciell spelare du vill lyfta fram i dag?
– Då får jag nog säga Maria Holm Peters och Andrine Furulund. De gör båda en väldigt bra match och skapar mycket.

Morgondagens match mot Luleå spelas 14.00 och visas på C More

Elisabet Wahl