Snöplig förlust i derbyt
Publicerad: 2019-10-23
Damlaget
Damlaget hade ledningen i derbyt mot Brynäs med en och en halv minut kvar av matchen. Då kvitterade Gävlelaget och kunde sedan vinna i förlängningen med 3–2. – Det är klart det var surt, men vi är på väg åt rätt håll jämfört med våra tidigare möten mot dem, säger Linnéa Sjölund.

Missnöjda med resultatet. Nöjda med arbetsinsatsen. Ungefär så kan man sammanfatta både tränare Lars Stenmark och backen Linnéa Sjölunds analyser efter kvällens match mot Brynäs.
– Vi steppade upp bra och höll undan dem i egen zon. Innan matchen snackade vi om att vi måste vända på huvudet och ha koll bakom ryggen eftersom de gillar att spela mycket fram och tillbaka i egen zon innan de gör sina uppspel och de gjorde vi, säger Linnéa Sjölund.
– Det är aldrig roligt att tappa poäng så här, men som tränare blir man alldeles glad av att se hur hårt vi jobbar, säger Lars Stenmark.

Mål i powerplay igen

Lagen satte varsitt mål ganska tidigt i första perioden och det resultatet stod sig en bra bit in i den tredje. Då fick Leksands ett powerplay som man kunde förvalta väl.
– Ja, det har kommit ganska många powerplay-mål här på slutet. Vi kör det mycket på träningarna och jag tror att folk är mer bekväma i sina roller nu när vi har spelat ihop ett tag, säger Linnea Sjölund.
Hon passar också på att berömma Hanna Sköld som var sist på pucken i det numerära överläget och som även satte det första målet.
– Hon gör det riktigt bra! Och det var en fin styrning hon fick till där, skönt att se att den gick in.
Även Lars Stenmark hyllar Hanna Sköld.
– Jag är inte förvånad att hon gör målen. Hon har tagit en jätteroll i laget som härförare och ledare. Hon jobbar extremt hårt.
Men trots de två målen och ett mycket fint och samlat blåvitt försvarsspel höll det inte ända fram. Brynäs kunde kvittera i powerplay med ungefär 90 sekunder kvar av matchen. Och i förlängningen var det hemmalaget som var starkast.
– Ser man över 60 minuter så var det nog rättvist att Brynäs satte två mål på oss. Och kollar man på vilka namn de hade inne i tre mot tre så var det svårt för oss att stå emot, säger Lars Stenmark.

Poäng i tre av fyra senaste matcherna

Nu har Leksand tagit poäng i tre av de senaste fyra matcherna, en klar förbättring jämfört med början av serien då förlusterna radades upp.
– Vi har kommit en bit på vägen, men mycket kan bli ännu bättre. I en sådan här match där alla spelare tömt sig totalt ger vi oss själva en bra chans att vinna. Det är jätteviktigt att vi fortsätter jobba med det taktiska också, men taktiken spelar ingen roll om man inte jobbar hårt. Och det gjorde vi verkligen i dag, avslutar han.

Elisabet Wahl