Förlust på bortais
Publicerad: 2017-11-22
Det blev inga blåvita mål i onsdagens bortamatch mot Almtuna. Inga blåvita poäng heller. Hemmalaget vann matchen med 2-0.

I den första perioden var exempelvis Tobias Forsberg, David Åslin och Fredrik Forsberg relativt nära att näta.
Almtuna hade ett riktigt bra läge precis i slutsekunderna, så visst fanns det chanser åt båda håll.
Båda lagen spelade dock uppoffrande i egen zon, och hemmaspelarna stod bland annat i vägen för skott från Johan Porsberger och Sebastian Björnstad.

Några minuter in i den andra perioden visades Emil Bemström ut 5+20 för en boarding. Strax därefter var det Anton Karlssons tur att besöka utvisningsbåset, och i spel fem mot tre kunde då hemmalaget sätta matchens första mål.
Närmast en blåvit kvittering var Anton Karlsson, som efter en riktigt elegant dragning avslutade med att pricka ribban.
Det kunde mycket väl ha blivit 2-0 i slutet av perioden, men Johan Porsberger slängde sig och bröt Almtunas två mot etta, och ställningen 1-0 stod sig inför period tre.

Leksand fick chansen i powerplay i slutet av period nummer tre, men inget mål den gången heller.
I stället kunde hemmalaget fastställa slutresultatet 2-0 i numerärt överläge, efter ett blåvitt lagstraff för för många spelare på isen.

På fredag väntar bortamatch mot AIK.

Leksands IF