Martin Karlsson efter Skellefteå
Publicerad: 2020-09-19
Inför tredje perioden stod det 1–4 på resultattavlan i Tegera. Skellefteå hade gjort alla sina mål i powerplay och såg ut att vinna matchen enkelt. Men tre mål av Leksand fixade en poäng till slut. – Det var jäkla stark karaktär av oss att komma tillbaka till 4–4, säger Martin Karlsson efteråt.

I förlängningen hade Leksand lägen att göra 5–4, men det blev Skellefteå som avgjorde med tjugo sekunder kvar.
– Man vill ju alltid vinna såklart. Vi förlorar den här matchen i powerplay och boxplay, säger Martin som tycker att hans lag var bättre än Skellefteå i spelet fem mot fem.

Spänd inledning

Det fina spel laget visade upp i sista träningsmatchen lyste med sin frånvaro i början av premiären. Var det lite spänt?
– Jo, lite, men jag tycker att det släppte mer och mer. Vi kommer in och för spelet långa stunder, säger Martin.
Leksand vann skotten med 50–33 och Skellefteå gjorde alltså alla sina mål i powerplay.

Varför är de så effektiva i den spelformen i eftermiddag?
– Vi måste kolla på det. Jag tycker vi blir lite för passiva. Och att vi sätter varandra i dåliga situationer stundtals, säger Martin som menar att det finns mycket att jobba på där.
Han säger att det finns en bra spelidé, men att den inte fungerande idag.

Vem tycker du var bäst idag?
– Jag säger Daniel Gunnarsson, Han var jäkligt bra, säger Martin om backen som gjorde Leksand första mål.
Sen lyfter Martin fram målvakten Janne Juvonen som kom in i tredje perioden och storspelade.
– Han gör några magiska räddningar, särskilt på övertid, tycker Martin.
Till sist måste vi nämna förstakedjan som var starkt bidragande till upphämtningen. Peter Cehlarik gör två mål och en assist i matchen och Marek Hrivík två assist.
– Alltså…de är bra! säger Martin glatt.
Forwarden Daniel Olsson Trkulja började matchen som trettonde forward, men fick mer och mer speltid i andra och framför allt i tredje perioden.
– Det är starkt att komma in och göra sånt avtryck, säger Martin om lagkompisens insats.
Daniel var nära att mål i tredje och bidrog till att trycka ner Skellefteå i egen zon.

Ingen publikstämning

Det blev en annorlunda premiär i och med att det inte var fullsatt och härlig stämning i Tegera.
– Men det var ju inte helt tomt, säger Martin som ändå var glad över stödet av de 50 som fick vara på plats.
– Det var speciellt. Igår såg jag bilder från tidigare säsonger och det är en enorm skillnad. Men vi vet ju att alla följer oss runtom ändå, säger Martin som säger att laget jagar segrar för alla fansen runt om i Sverige.

Alves första match

Martin tycker inte att han spelar sin bästa hockey just nu, men han säger att det inte finns något att skylla på. Vi andra kan ju tycka att han har haft en stökig försäsong med corona och framför allt att sonen Alve föddes alldeles för tidigt. På Norra stå fanns en banderoll med texten ”Kriga Alve”.
– Jag såg den igår på träningen och blev rörd. Alve och hans mamma Linnea tittade på matchen hemma. Hans livs första hockeymatch, säger Martin stolt.

Katharina Dalmalm