Girls Hockey Day 12 november
Publicerad: 2017-11-06
Ungdom
Söndagen den 12 november klockan 14-17 arrangeras Girls Hockey Day i Tegera arena. – En dag med målet att få fler flickor att börja spela ishockey, berättar Josefine Berlin, som tillsammans med Tove Smids kommer att vara ledare under dagen.

Josefine och Tove spelar i föreningens damjuniorlag, och har även sedan oktober varit tränare för klubbens nystartade flicklag.
– Det är jätteroligt, vi har haft många roliga pass med laget nu, berättar Josefine, och tillägger att flicklaget hittills haft spelare på mellan 6-13 år.
– Man kan säga att laget är till för spelare som befinner sig mellan Tre Kronors Hockeyskola och vårt division 1-lag. Vi kör två till tre pass i veckan, och tjejerna tycker att det är jättekul.

Och som ett led i arbetet med att få fler flickor att spela ishockey, arrangeras nu alltså Girls Hockey Day den 12 november.
– Det kommer att bli en rolig dag och vi hoppas att så många som möjligt kommer och testar. Alla som känner sig nyfikna är jättevälkomna att komma dit. Inga förkunskaper krävs, berättar Josefine.

Behöver man anmäla sig?

– Nej, det är bara att komma.

Vad behöver man ha med sig?

– Kravet på utrustning är lika som för de som vill testa på spel i vårt flicklag: Hjälm, handskar, skridskor, klubba och halsskydd.

Och avslutningsvis, varför ska man börja spela hockey?

– För att det är kul! Och för sammanhållningen och möjligheten att träffa nya människor. Vi hoppas att så många som möjligt kommer den 12 november och ger det en chans, det blir en jätterolig dag!

Vill du även prova på spel i föreningens flicklag? Kom och testa en träning när det passar, ingen föranmälan krävs. Träningsdagar och tider varierar, men håll koll på istidsschemat på leksandsif.se Laget delar istid med U12.

Elin Broman