Tappert damlag föll i kvartsfinalen
Publicerad: 2020-02-22
Damlaget
I den första perioden spelade Leksands damer precis som man ska mot storfavoriterna HV71. Men hemmalaget tryckte på allt mer och vann till slut med klara 7–1. – Det är synd att det skulle gå så långt, sa en besviken Tuva Kandell efter matchen.

När hemsidan får tag på Tuva Kandell har hon och resten av laget precis satt sig på bussen för att börja resan hem till Dalarna. Det blir ingen tredje och avgörande match i morgon söndag eftersom HV71 redan vunnit kvartsfinalserien med 2–0. Men inför dagens möte levde hoppet om att kunna förlänga säsongen.
– Vi visste att vi var tvungna att göra en riktig bra match för att klara av dem, de är ett jättebra lag. Men det kändes som vi hade chansen, säger hon.

Disciplinerat i egen zon

Inledningsvis såg det riktigt bra ut. HV kom med fart och skapade, men de blåvita höll emot och gjorde ett starkt och disciplinerat jobb i egen zon.
– Första perioden var riktigt bra. Vi spelade som vi sagt att vi ska och vi höll dem på utsidan hela tiden.
Den första perioden blev mållös och Leksand inledde den andra riktigt bra och fick chansen i numerärt överläge. Då kom en riktig kalldusch, hemmalaget fick ett riktigt friläge med Jule Flötgen och kunde sätta 1–0 trots en spelare mindre på isen. 2–0 kom några minuter senare.
Leksand gav dock inte upp på något sätt, utan gjorde 2–1 i numerärt underläge. Men med några minuter kvar av den andra perioden gjorde de blåvita ett lite för långsamt byte vilket HV71 utnyttjade och satte 3–1.
– De är väldigt målfarliga, de har spelat ihop sig och är bra på att snabbt skapa chanser. De vänder fort, säger Tuva Kandell.

Säsongen över för laget

Inför den tredje perioden kändes det som det gällde för Leksand att öka farten ännu mer för att försöka komma ikapp. Det var dock HV71 som satte ytterligare tryck och när de gjorde två snabba mål började hoppet rinna ut.
– När det blev 5–1, då började jag känna att det kanske var kört. Vi tog ut målvakten för att försöka skapa något, men det blev inte så bra.
Det blev till slut 7–1 till hemmalaget som därmed kvalificerade sig för semifinal. Vi enas om att siffrorna inte riktigt speglar matchen.
– Nej, det tycker jag inte. Det känns väldigt tråkigt att det skulle sluta på detta sätt, för nu är ju säsongen över.

Elisabet Wahl