Storseger i seriepremiären
Publicerad: 2020-09-21
J18
Under söndagseftermiddagen spelades seriepremiären av J18 Region Väst, och för Leksands del inleddes säsongen med storseger mot Färjestad BK med hela 8-2. Den assisterande lagkaptenen Arvid Lundberg Brobäck stod för ett mål och två assist i matchen, och är nöjd med premiären.

Leksands IF J18 stod för en gedigen insats i söndagens seriepremiär och tog kommandot redan från start. Redan efter den första perioden var ställningen 4-0 till hemmalaget och även skottstatistiken efter de inledande 20 minuterna, som skrevs till 24-4, talade sitt tydliga språk.
-Vi fick en bra start på matchen, och vi hade pratat inför matchen just om att komma ut bra från start, så det var bra. Vi kanske har en lite sämre period av mitten av matchen, men överlag var det en bra match av oss, och skönt att få bra utdelning på våra chanser också, säger Arvid Lundberg Brobäck.

Spelövertaget från Leksands sida höll i sig hela matchen, även om den riktiga forceringen klingade av något ju längre matchen led. Slutsiffrorna skrevs till 8-2 efter 60 spelade minuter, och segern var överlag tämligen ohotad. Total skottstatistik i matchen blev 58-20 till Leksand.
-Jag tycker att vi gör en bra match, och det var kul att inleda med en vinst. Man känner att det blir mer kamp i en seriepremiär när det är mer att spela om jämfört med träningsmatcherna så det var riktigt kul att spela idag, säger Arvid Lundberg Brobäck.

Talangfull grupp med bra sammanhållning

Laginsatsen från Leksand i seriepremiären var väldigt fin, vilket även bäddade för att många av spelarna fick chansen att visa prov på sina individuella skickligheter. Arvid Lundberg Brobäck utgjorde i matchen, tillsammans med Arvid Eljas och Isak Rosén, en mycket vass kedja.
-Jag tyckte det var riktigt kul att få spela med de här skickliga spelarna idag. Man blir serverad med fina puckar hela tiden ute på isen, så det var som sagt väldigt kul, säger Lundberg Brobäck om sin omgivning.

Under fjolårssäsongen kom Leksands J18-lag på en sjätteplats i grundserietabellen vilket innebar att man missade den bättre serien, J18 Allsvenskan, efter jul. Den här säsongen ska man dock se till att uppnå målsättningen att vara topp 5 före jul menar den assisterande kaptenen.
-Vi har en riktigt bra lagsammanhållning och jag tror att vi kommer att få en bra säsong. Vi siktar på att komma topp 5 i vår grundserie före jul och därmed gå vidare till J18 Allsvenskan efter jul, och det ska vi klara av, avslutar Arvid Lundberg Brobäck.

Richard Brasar