Ida Karlsson inför matchhelgen
Publicerad: 2021-11-19
Damlaget
Efter över 20 dagars spelledighet drar SDHL igång igen för Leksands damer. Man rivstartar med hemmamatcher mot SDE och AIK. – Jag tror på sex poäng, men vi måste spela som ett lag, säger backen Ida Karlsson.

För de flesta i den blåvita truppen var det ett bra tag sedan match, men inte för Ida Karlsson och backkollegan Tuva Kandell. De har varit på landslagsuppdrag i Finland med J18-laget.
– Vi körde tre matcher mot Finland. Vi vann en och förlorade två. VM i januari är det stora målet för den här årskullen, det körs nämligen på hemmaplan i Linköping och Mjölby.
– Det är ganska många nya i laget och vi har inte haft så många träffar, men jag tycker vi har bra sammanhållning och verkligen kan utmana de andra lagen.

"Viktigast spela som ett lag"

I helgen väntar dock en annan uppgift för Ida Karlsson och de blåvita lagkompisarna. Då drar SDHL igång igen och för Leksands del gäller det att skärpa till det egna spelet.
– Det viktigaste framöver för oss är att spela som ett lag, att anfalla tillsammans. Ibland får vi för långa byten och då tappar vi vår spelidé. Då blir spelet lite slängigt.
I morgon lördag möter ni SDE. Vad krävs för att slå dem?
– Sist vann vi med 3–0 och då hade vi verkligen glädje både i spelet och i båset. Det tror jag är viktigt. De är ett ganska brett lag, även om de har några toppspelare som Michelle Löwenhielm till exempel.

AIK en rejäl utmaning

På söndag är det AIK som står för motståndet. Ett lag som blir en rejäl utmaning eftersom de plockat en rad segrar på slutet.
– De kommer nog hit med självförtroende. Vi var inte alls nöjda med vår match sist vi mötte dem, men de är ett tufft lag att möta: de har både fysiska spelare och sådana som är snabba på skridskorna. Det är ingen match man får ta för given.
Vem i laget tror du kliver fram i helgen?
– Oj, jättesvår fråga, men jag säger Agnez Svensson.

Elisabet Wahl