Lang om Skellefteåmatchen
Publicerad: 2017-02-22
Intervju
Det blev förlust mot Skellefteå med 1-3, men Leksands forward Oskar Lang tycker ändå att hemmalaget spelmässigt höjde sig mycket jämfört med de senaste matcherna. – Vi steppade upp bättre med i stort sett allt.

Både offensiven och defensiven var mycket bättre än de två senaste matcherna och Leksand blev inte frånåkta av topplaget från Västerbotten på samma sätt som i tidigare möten. Och kanske var det en anledning till att Skellefteå spelade mer aggressivt ikväll.
– Jo, kanske. Vi spelade väldigt bra idag. Det är alltid tufft, men lite mer fysiskt och grinigt än tidigare. Men båda lagen vill ta poäng. De för att det är slutspelstider och vi vill ta varje poäng vi kan.

Pratar ni om tabelläget i laget?

– Det är klart att det är lite tungt. Men vi försöker att inte tänka på det så mycket. Det gäller att hitta ett bra spel som vi är bekväma med och sedan jobba match för match, säger Oskar.

Många matchens lirare

Tjugoåringen har gjort en fin säsong i SHL och har fått ta emot priset som Matchens lirare ett antal gånger i år.
– Det stämmer det har blivit några gånger, säger Oskar ödmjukt. Varför tror du att du blir vald?
– Jag vet inte. De tycker väl att jag gör det bra. Jag försöker alltid bidra mycket offensivt och åka mycket skridskor.
De senaste matcherna har Oskar spelat med Mattias Ritola och Jesper Ollas. Kedjan stod bakom Leksands mål i kvällens match.
– Det har funkat bra. Första matchen vi spelade ihop gjorde vi mål mot HV71 och så ett idag också.
Målet kom i första perioden och innebar en kvittering till 1-1. Oskar skickade pucken till backen Patrik Norén som i sin tur stod för matchens snyggaste passning. Framme vid mål fanns Ritola som sköt sitt första Leksandsmål för säsongen.
– Idag gjorde vi det bra. Vi skapade mycket i anfallszon, säger Oskar.

Trist avslutning

Leksand hade länge läge för att kvittera matchen, men istället gör Skellefteå mål fjorton minuter in i sista perioden.
– Lite gick luften ur oss. Det kändes som vi hade hugg på 2-2 där så det var självklart ett energitapp, menar Oskar.
Tränarna tar time out med drygt två minuter kvar. Och Gereon Dahlgren är den som pratar mest och han tar upp en del taktiska detaljer.
– Och så sa han att vi skulle tro på det, berättar Oskar.
Skellefteå vinner till slut med 3-1 och Oskar sammanfattar.
– Vi var bättre med i stort sett allt. Försvarsspel och offensivt spel. Det är bara att vi inte får in pucken. De är starka och håller oss på utsidan och där måste vi försöka ta oss in på mål bättre än idag.

Katharina Dalmalm