Calles första SHL-mål
Publicerad: 2020-11-12
Äntligen! Backen Calle Själin gjorde äntligen sitt första SHL-mål. Det kom i segern mot Oskarshamn på hemmaplan. Och målet var efterlängtat. – Det är så skönt och en stor lättnad att kunna bocka av det här efter alla lägen jag haft.

Efter ett antal ramträffar, bortdömda mål och assister som träffat medspelare på vägen var det äntligen dags för Calles första mål i SHL. Målet kom direkt på en tekning som Jon Knuts vann.
– Jon sa ”ställ dig bara bakom mig så får du pucken”. Den tog på tejpen så sen var det bara att panga på, säger Calle med ett skratt.

Fantastisk inledning

Calles mål betydde 2-0 och kom efter drygt 2 minuter av första perioden. Peter Cehlárik gjorde 1-0 efter bara 31 sekunder och Carter Camper satte 3-0 efter 8 minuter.
– Det var en ruggigt bra inledning på matchen. De första 10 minuterna är vi bara i anfallszon, säger Calle.
Han tycker att laget kanske slappnar av lite efter det och Oskarshamn ökar sitt tempo. Han är lite besviken på att Leksand inte utnyttjade sitt läge vid spel 5 mot tre att stänga matchen.
– Vi kan ta med oss starten. Vi går ut väldigt hårt. Men sen gäller det ju att hålla det tempot under längre tid och det gör vi inte idag, säger tjugoettåringen.

Många utvisningar

Det blev en hel del utvisningar i matchen, bland annat en för huvudtackling för vartdera laget. Båda situationerna blev omdiskuterade men domaren Marcus Linde förklarade båda straffen i periodpaus ( hos C More).
– Man vill ju få bort skador på huvudet så det är nog därför man dömer som man gör, säger Calle som själv drabbats av hjärnskakningar.

Onödigt spännande

Oskarshamn reducerade till 2-3 efter halva tredje perioden och det blev en spännande avslutning på matchen. Då gjorde Daniel Olsson Trkulja säsongens första mål. Han och Patrik Zackrisson väggspelade i en kontring två mot en i boxplay.
– Det var nervöst. Vi ger dom en biljett in i matchen, men det är starkt att vi kan stänga igen där, säger Calle.
Han tycker att boxplayspelet och målvakten Janne Juvonen förtjänade varsin guldstjärna i kväll.

Vad ger du dig själv för betyg?
– Haha, jo men det är väl en bra match. Jag är nöjd, säger Calle lite generat.

Ingen match på lördag

Leksand skulle spelat mot HV71 på lördag, men den matchen är flyttad på grund av corona. Vad tycker Calle om den hackande tabellen och det annorlunda spelschemat i höst?
– Det är så det är nu. Det är ju oroligt i världen så det är ju inte självklart att vi ska kunna spela. Vi får se hur det ser ut framöver, men för nu är det kul med de matcher vi kan spela, avslutar Calle.

Katharina Dalmalm