Jespers första SHL-mål
Publicerad: 2021-01-21
Nittonårige Jesper Kandergård gjorde sitt livs första SHL-mål i bortasegern mot Frölunda. – Det var otroligt häftigt, säger Jesper om känslan när pucken gick in.

Jespers mål var inte bara hans första. Det var mycket snyggt också. Tillsammans med Jon Knuts och Martin Karlsson jobbade Jesper stenhårt för att störa Frölundaspelarna. Och det lyckades bra.
– Det börjar med en chip ner i deras zon. Vår kedja sätter press på dom. Vi forecheckar bra. Jon petar pucken till mig och jag försöker bara få in den i mål, berättar Jesper.
Innan passningen hade Jesper fått in en fin tackling i hörnet och vunnit tillbaka pucken.
– Man måste göra det man är bra på, säger han med ett skratt. Jesper visar sen att hans teknik också är fin. Backhandavslutet till 2–0 var i den tjusiga kategorin.
– Det var oerhört skönt att den satt. Jag har haft några lägen tidigare, säger Jesper som så klart fått pucken efter matchen.
– Det var jag noga med. Det är ändå det första målet i högstaligan. Så det värderar jag högt.

Många från Arvika

Jesper kommer från Arvika i Värmland och flyttade till Leksand och hockeygymnasiet 2017.
Varför blev det just Leksand?
– Brorsan spelade i Leksand och deras J18-lag hade gått riktigt bra. Så därför blev det Dalarna. Om jag ångrat mig någon gång? Nä, inte en sekund, säger Jesper glatt.
Enligt den unge värmlänningen är det något visst med kopplingen Arvika och Leksand. Att det inte bara är för att Oskar Lang är därifrån.
– Det är många: De la Rose, Johan Olofsson, Micke Johansson, säger Jesper.

Tuff konkurrens om speltiden

Junior och SHL. Kanske inte alltid en bra kombination om man vill ha mycket speltid. Men Jesper klagar inte. Han tycks mer vara typen som tar chansen när den kommer.
– Visst är det hård konkurrens, säger Jesper som i många matcher mest spelat boxplay.
Är det inte svårt att bara få speltid då?
– Jo, det kan vara tufft. Men de verkar tycka att jag gör det bra. Och som ikväll får jag chans att visa att jag kan spela mer. Det är bara att ta sin roll, säger Jesper.

Siktar på centerrollen

Jesper är egentligen center, men får spela mest forward. Är det tråkigt?
– Jag gillar att teka och att ligga centralt i banan. Det är i den rollen jag spelat tidigare. Men jag har blivit snabbare och det gör att det fungerar bra att spela ytterforward, förklarar Jesper.
Han tillägger att det är lättare att ta en roll som anfallare än som center i SHL.
– Jag siktar dit, men det är nog bra att vara flexibel.
Just snabbheten är något Jesper fokuserat på att förbättra under sommarträningen 2020. Han tycker att han är mer explosiv i åkningen än förra säsongen.
– Och så blir man ju alltid smartare med åren, säger han med ett brett leende.

Stort förtroende för juniorerna

Jesper är glad över att han och flera andra juniorer fått förtroendet från tränarna i höst.
– De spelar dom som är hetast. I torsdagskvällens möte med Frölunda fick Jesper se JVM-spelaren Emil Heineman göra 1–0 för Leksand i första perioden. Förarbetet till målet kom från Arvikasonen Oskar Lang.

Lär sig av Hrivík

I mitten av tredje perioden gjorde Patrik Zackrisson 5–2 till Leksand och segern kändes klar. Frölunda reducerade till 4–5, men poäng och den sjätte raka bortavinsten var till slut ändå Leksands.
– Jo, det blev onödigt spännande, men det är sånt som händer, konstaterar Jesper lugnt.
Centern Marek Hrivík fick en passningspoäng till det matchavgörande målet.
– Marek är SHL:s bästa spelare och jag försöker lära mig så mycket jag kan av honom, säger Jesper.
Junioren berättar att han ofta frågar Marek och de andra spelarna om tips och råd.
– Jag kan fråga om hur han tänker när han har nån i ryggen. Sen kan vi diskutera situationen och jag lär mig en massa.
Du verkar inte vara så blyg?
– I början kanske, men nu har jag ju varit med a-laget hela hösten så jag känner mig som en i gänget.

Katharina Dalmalm