Alva Johnsson inför matchveckan
Publicerad: 2018-12-05
Damlaget
Under onsdagskvällen spelar damlaget bortamatch mot Linköping. Det blir starten på en intensiv matchvecka med 4 matcher på 5 dagar där även hemmamatcher väntar torsdag, fredag och söndag. Alva Johnsson är laddad inför vad som komma skall.

Det är ett tufft spelschema som väntar damerna under veckan. Matchveckan inleds dessutom med en 36 mil lång resa enkel väg för möte med Linköping så det kommer att bli en krävande vecka för laget.
-Vi är inte vana med att spela matcher varje dag, men det gäller att träna rätt, träna smart och jobba på detaljer inför vad som väntar. Det gäller att få i sig rätt mat och mycket mat samt se till att få tillräckligt med sömn trots att vi är på resande fot till att börja med, säger Alva Johnsson om utmaningarna som väntar.

Leksand och Linköping har mötts två gånger tidigare under säsongen, då hemma i Tegera Arena. Matcherna spelades redan i omgång 2 och 3 i inledningen av serien, men man har ändå starka minnen av Linköpings sätt att spela inför det tredje mötet lagen emellan.
-Vi har en vinst och en förlust mot Linköping, vi går för seger för att inleda matchveckan starkt och få lite extra energi av det. Vi vet vad Linköping har för svagheter så det ska vi utnyttja, men annars gäller det att fokusera på vårt spel och, som sagt, gå för en seger.

Tre hemmamatcher väntar efter onsdagen
Under torsdagen och fredagen möter damerna Luleå HF på hemmaplan i Tegera Arena med matchstart klockan 19:00 bägge dagarna. På söndag är det dags för ytterligare en hemmamatch då man tar emot SDE klockan 16:00. Man har mött Luleå två gånger tidigare under säsongen, och det resulterade i två segrar på bortaplan i Coop Norbotten Arena i Luleå. Alva Johnsson ser fram emot att få möta Luleå igen.
-Man går mycket hellre in med vinster i ryggen, men samtidigt kan vi inte leva på gamla meriter. Det är bara att gå ut och kriga allt vi kan. Det kommer bli tuffa matcher, men det kommer bli grymt roliga matcher att spela!

Damerna placerar sig för tillfället på en femteplats i tabellen, strax efter Luleå, Linköping och HV71. En plats bland de fyra bästa lagen i tabellen efter grundserien innebär hemmaplansfördel i slutspelet, och jakten på att avancera i tabellen pågår konstant.
-De här matcherna i den här tiden av säsongen, och framför allt mot de här lagen, är väldigt viktiga. Det gäller för oss att plocka poäng i jakten på en placering bland de fyra bästa i tabellen. Det kommer bli en riktigt rolig vecka, avslutar Alva Johnsson.

Richard Brasar