Förlust i Karlstad
Publicerad: 2017-02-02
Matchrapport
Den fyrtionde omgången väntade för Leksands IF på torsdagskvällen i Karlstad. För motståndet stod Färjestad BK i Löfbergs arena. En batalj som skrev sig till 5-2 i hemmalagets favör.

Gästande Leksands IF inledde drabbningen i Värmland passivt och lät hemmalaget Färjestad att koppla greppet. Något som dock LIF lyckades kriga sig in i mer. Gästerna från Dalarna som hade de två hetaste lägena inledningsvis och 0-1 hade kunde varit ett faktum om inte Grundel lyckats rädda pucken på ”volley”. Men dessvärre var det hemmagänget som tog ledningen med 1-0 genom Magnus Nygren. Dock så lyckades LIF komma tillbaka i powerplay genom Lang som innebar 1-1. Något som stod sig perioden ut.

– Vi får några kontringar på de som vi lyckas skapa några chanser. Men de har de mesta spelet, så vi måste upp i deras zon mer, sade målskytten Oskar Lang till C More.

– Den aggressiviteten vi har haft i anfallszon skulle vi gärna vilja ha med oss ner i egen zon. Vi ligger där men agerar inte, det ger de tid att titta och hitta bra pass. På det sättet har vi tänkt oss ta oss in, sade ”Perra” Johnsson till C More.

Bortdömd kvittering

Efter tre minuters spel i den andra perioden tog Färjestad ledningen igen. Det efter ett minst sagt turligt mål. Pucken tog en konstig bana och ställde Haukeland. Något som innebar att LIF var i underläge igen. LIF hade dock en 2-2-puck i mål. Något som bedömdes som mål av domarna på isen. Men efter att situationsrummet sagt sitt så dömdes det bort. Därmed var LIF fortsatt i underläge. En 2-1-ledning, som utökades av hemmalaget till 3-1 genom Nygård.

– Jag tycker det är de som styr spelet, sade Johan Olofsson till C More efter två perioder.

Uppförsbacken blev för brant

LIF var i underläge med 3-1 när tjugo minuter återstod i Karlstad. Därmed var Leksand tvungna att rikta fram styrkorna för att komma åter i matchen. Men dessvärre var det värmlänningarna som utökade ledningen i powerplay. Det genom Eriksson Ek. Efter hemmagängets 4-1-mål, hade LIF ett jätteläge genom Olofsson som Steen i FBK-målet parerade. Leksand lyckades dock få dit en reduceringspuck, genom just Olofsson till 4-2. Men dessvärre lyckades LIF inte komma åter i matchen och fick se sig besegrade med 5-2. Det efter att Nygren utökat ledningen med mål i öppen kasse.

Viktig match på lördag

Ditt stöd behövs i Tegera arena på lördag när Örebro HK gästar. Biljetter finner du här.

Johannes Wahlberg