Seger mot Djurgården
Publicerad: 2019-09-07
Damlaget
Det blev seger mot Djurgården med 6–4 i den tredje träningsmatchen för damlaget. En perfekt avslutning inför SDHL-premiären nästa vecka. – Vi har fortfarande en del saker att fixa till i egen zon, men vi spelade betydligt bättre än vi gjort tidigare och vi var det bättre laget i dag, sa tremålskytten Wilma Johansson efteråt.

Förutsättningarna inför dagens träningsmatch mot Djurgården var inte de bästa. En envis förkylning har härjat i de blåvita leden och laget kom till start med enbart tre ordinarie backar.
– Ja, vi var verkligen ett vingklippt lag i dag. Så vi pratade mycket om innan att vi måste spela smart och enkelt, sa tränare Lars Stenmark.
Det var precis det hans lag gjorde i början. Spelarna har fart under skridskorna och gjorde precis som man hade bestämt. Det ledde fram till något av en drömstart när Wilma Johansson kunde sätta matchens två första mål. Djurgården Jennifer Wakefield ville dock inte vara sämre och både reducerade och kvitterade innan det var dags för periodpaus.

"Disciplinerat och enkelt"

I den andra perioden fortsatte Leksand att spela riktigt fint och kunde gå fram till en 5–2-ledning.
– Vi spelar disciplinerat och enkelt, håller oss på rätt sida och jobbar hårt. Så hade vi riktigt bra effektivitet i målskyttet också.
Wilma Johansson stod för ytterligare ett mål och blev alltså tremålskytt i den här matchen.
– Jag tror det var två säsonger sedan jag gjorde tre mål i en och samma match. Det snyggaste var nog det tredje. Vi hade powerplay och jag fick en fin pass av Josefine Berlin och kunde ostört gå in i slottet. När Betty Jouanny tog hand om sin back kunde jag sätta upp den i vänster kryss, säger hon.

Tröttheten kom i sista perioden

I tredje perioden kom Djurgården igen med besked. Och det berodde på flera saker enligt Lars Stenmark.
– Vi blev lite stöddiga med pucken och höll i den lite för länge och letade efter för svåra pass. Och sedan kom tröttheten också. Backarna spelade varannat byte och det var flera som hängde på klubborna medan pucken fortfarande var i spel. Men vi håller dem på utsidan och även om de pressade var det aldrig någon fara.
Vad tar du med dig från den här matchen?
– Jag tycker det här var ett jättebra bevis på att i det här omklädningsrummet finns det människor som är beredda att göra ett riktigt hårt jobb. Vi måste spela enligt vår plan och som vi ska, och när vi gör det är vi riktigt bra.

Inleder hemma mot HV71

Det här var den tedje och sista träningsmatchen för Leksands del. Nu är det träning i lite mindre än en vecka och sedan drar SDHL igång fredagen den 13 september. För Leksand innebär det hemmamatch mot HV71. Inför serien har en del tippat de blåvita ganska långt ner i tabellen, men både Lars Stenmark och Wilma Johansson tar det med ro.
– Jag bryr mig inte. Serien svängde hur mycket som helst förra året och kommer att göra det nu också. Vi ska ta det här match för match så får vi se hur långt det räcker, avslutar Wilma.

Elisabet Wahl