Porsberger efter Linköpingsmatchen
Publicerad: 2016-10-06

Det blev en poäng i kvällens match borta mot Linköping.  De tillresta Leksandsfansen kunde konstatera att A-laget spelade den kanske bästa hockeyn för säsongen. Forwarden Johan Porsberger håller med.
– Vi vågar spela puck mycket mer än tidigare, säger Johan till leksandsif.se

I den första perioden hade Linköping ett rätt stort spelövertag. Men tack vare bra försvarsspel från Leksands sida, slutade perioden 0-0.
– I den första känner vi på varandra men sen tar vi över totalt, menar Johan.
I mittperioden har hans lag flera fina målchanser och de får en straff med sig. Tyvärr resulterar den inte i mål och LHC kan, kanske lite orättvist, ta ledningen med 1-0.
– Vi vågar spela puck mycket mer än tidigare. Förut har vi mer lyft ut pucken och försökt överleva, säger Johan om skillnaden mot tidigare matcher.
Hur frustrerande är det att släppa in ett mål efter en så bra insats?
 – Klart det är rätt tufft men någonstans måste man släppa det och försöka köra på. Precis som vi gjorde.
Tycker du att laget är bra på att komma igen?
– Jo, det är vi. Vi håller på att växa in i kostymen och det är ingen panik i gruppen, säger Johan.

Mål av Martin Karlsson
Den tredje perioden vinner Leksand skotten med 15-7 och 1-0 i mål. Det är Martin Karlsson som får tag i pucken och som går in från kanten och skjuter. Pucken går under armen på Linköpings målvakt Jacob Johansson.
– Den rullar in. Kul för Martin att göra mål. Hela hans kedja förtjänar det, säger Johan glatt.
Han tycker att laget spelar riktigt bra och att de vågar hålla i pucken. Något som ger ett stabilare spel.
 – Vi tar ett jättesteg framåt i tredje perioden.
Leksandspelarna ville avgöra matchen innan övertiden. Chanserna fanns men pucken ville inte in.
– Vi måste vara lite mer skärpta och skymma målvakten mer. Det är svårt att göra mål annars, säger Johan vars egen kedja hade flera bra lagen i kvällens match.

Vad säger du om försvarsspelet idag?
– Det är också ett steg framåt. Vi ger dem inte mycket ytor och lyckas hålla dem utanför. Jag vill lyfta fram Atte som bara släpper en puck under ordinarie tid ikväll, säger Johan om målvakten Atte Engren som hade 94,12  i räddningsprocent i mötet med Linköping.

Bästa matchen hittills
Johan är klar över att han och laget gör den bästa prestationen för säsongen.
 – Särskilt i den tredje perioden. Vi var värda tre poäng idag.
På övertid hade båda lagen möjligheter men det blir Linköpings Sebastian Karlsson som avgör.
– Det är lite av ett lotteri. Det var chanser överallt. De tog ett skott där man inte brukar skjuta i tre mot tre, säger Johan besviket.
Han och laget tar bussen hem till Leksand inatt. Nu väntar några dagar av träning innan det är dags att möta Brynäs nästa torsdag.

Katharina Dalmalm