Emelie höll nollan i första segermatchen
Publicerad: 2021-09-19
Damlaget
Två mål framåt och inget insläppt gjorde att söndagens bortamatch mot Göteborg resulterade i säsongens första seger. – Jätteroligt att få prova på spel på den här nivån igen, och framförallt jätteroligt att laget fick vinna, säger den inlånade målvakten Emelie Lindqvist direkt efter segern.

Emelie kommer ursprungligen från Gulleråsen, Rättvik, och hade inför helgens bortamatcher mot HV71 och Göteborg inte spelat en match i högsta serien sedan säsongen 2011/2012. Även då representerade hon Leksands IF, men sedan dess har den 27-åriga målvakten bland annat hunnit med spel i Sandviken, Skellefteå och fyra säsonger i USA. Denna säsong tillhör hon division 1-laget Troja-Ljungby.
– Vi har inte dragit igång med matcherna i vår serie riktigt än, så tidigare i veckan hade jag inte en aning om att jag skulle spela match den här helgen, haha. Leksand hade några målvakter borta och ringde till vår tränare i mitten av veckan och undrade om vi hade någon att låna ut…Självklart var det jätteroligt att få förfrågan, så det var verkligen inget att tveka på från min sida, säger Emelie, som vaktade kassen i den tredje perioden i lördagsmatchen mot HV71.
Under söndagsmorgonen fick hon veta att hon skulle spela matchen mot Göteborg från start.
– Jättekul! Väldigt roligt att få chansen igen på den här nivån, och jag tycker att det gick ganska snabbt att komma in i det. Det var ett högt tempo så klart, men jag hade bra hjälp av laget.

Leksingarna dominerade den första perioden och ledde med 1-0 inför period nummer två. Väl där skapade dock hemmalaget ett rejält tryck framför Leksandskassen.
– Dom hade en bra press där i andra perioden, men samtidigt måste jag säga att vårt lag gjorde ett jättebra jobb framför mig i kassen. Dom täckte skott och gjorde det enkelt för mig att spela, säger Emelie, vars lag trots det spelmässiga underläget i den perioden kunde utöka ledningen till 2-0 innan paus.
Och några fler mål blev det inte i matchen.
– Jag tycker att hela laget gjorde en bra match och att vi alla kämpade hårt. Vi var värda en seger, fortsätter Emelie, som i och med söndagens match fullbordade karriärens andra nolla.
– Jag tror att det var andra nollan på hög nivå i alla fall, så det var jättekul.

När kommer tredje?
– Haha, snart hoppas jag.

Närmast på schemat för damlaget står hemmamatcher mot Linköping och Djurgården kommande helg.

Elin Broman