Vändning mot Malmö gav tre poäng
Publicerad: 2021-11-01
Trots en svag förstaperiod visade Leksand upp stark moral när laget vände matchen borta mot Malmö och vann med 5–3. Därmed förlängdes såväl bortasviten som poängsviten till sju respektive tretton matcher i följd.

Den första tredjedelen av matchen var helt och hållet Malmös där hemmalaget var flera snäpp vassare än Leksand i det mesta. Kasimir Kaskisuo gjorde bland annat en jätteräddning några minuter in i den första perioden för att hålla matchen mållös så länge det gick, men när tio och en halv minut var gångna fick han kapitulera efter att det blåvita laget bjöd på ledningsmålet med en man mer på isen. Strax därefter var Isak Rosén en ribbträff från att kvittera, men istället för 1–1 kom 2–0 efter 15 minuters spel när Joakim Ryan placerade in pucken i numerärt överläge. Detta var också resultatet som var med in till pausvila efter stort tryck från Malmö och 17–5 i skott på mål.

Leksand fick däremot kontakt direkt i upptakten av den andra perioden. Efter en och en halv minut skickade Tobias Ekberg ett skott i mål där Mikael Ruohomaa möjligtvis fick en touch på pucken och blev uppskriven som målskytt för 2–1 på tavlan. Bara två minuter senare kom kvitteringen i powerplay när Max Vérroneau serverade ett öppet mål till samme finländare som bara hade att raka in 2–2. Nio minuter in i mittenakten återtog dock Malmö ledningen när hemmalaget för andra gången gjorde mål i boxplay när Fredrik Händemark kunde vandra igenom ett passivt försvar och stänka dit 3–2. Skåne-laget hade strax därefter ett mål bortdömt för spark, och istället för ett tvåmålsunderläge kom en ny kvittering när Martin Karlssons inlägg på mål tog på en hemmaspelare och letade sig in i kassen med fyra minuter kvar av perioden. Med bara sekunder kvar till pausvila var Leksand ytterst nära att ta ledningen på ett två mot noll-läge där Max Vérroneau inte fick upp pucken och 3–3 var alltså det som stod i resultatkolumnen efter 40 minuters spel.

I inledningen av den tredje perioden så var det Leksand som hade bättre spel med ett par målchanser där fjärdekedjan låg i framkant i jakten på ett pontetiellt avgörande. Malmö åt sig tillbaka in i spelet ju längre perioden led och hade även de ett antal lägen att återta den tidigare ledningen, men nästa mål lät dröja på sig till slutminuterna där Leksand tog chansen att avgöra kvällens tillställning i powerplay. Med tre minuter kvar av ordinarie tid placerade Matt Caito in sitt första mål för säsongen och glädjen gick att ta på från isen. Emil Heineman fastställde sedan slutresultatet till 3–5 i tom målbur och poängsviten förlängdes därmed till hela 13 matcher i följd.

Nu på torsdag väntar hemmamatch mot Djurgården, säkra din biljett nu och upplev ett fullsatt Tegera Arena på plats!

Arvid Yngvesson