Zacke om vinsten mot Timrå
Publicerad: 2022-10-13
Lagkapten Patrik ”Zacke" Zackrisson tar hem tre poäng mot Timrå med sitt Leksand. Det blev rejält spännande på slutet eftersom man vann med 1-0. – Det är kanske inte något skönspel, men vi tar kampen.

Det dröjde ända till tredje perioden innan Leksand gjorde sitt vinnande mål. John Quenneville lägger pucken mot Jacob Johanssons kasse och backen Anton Lindholm petar in returen.
– Han har tur och är på rätt plats vid rätt tillfälle, skojar Zacke.
Han tillägger sen att Anton är en enormt duktig back.
– Det är bra att han följer med upp i anfallen. Det blev ju matchavgörande.
Zacke tycker att Anton påverkar laget med sin skicklighet och lugn.
– Ikväll blev han både matchens krigare och fick Mashatten välförtjänt.

Varför vinner ni?
– Jag vet inte…jo, vi håller oss till planen.
Zacke håller med om att det däremot inte var något bra powerplayspel från lagets sida.
– Det är inget att grotta ner sig i. Vi vann ändå, men det är klart att vi måste spela bättre nästa gång.

Jämnt match

Det var en jämn match och båda lagen hade flera kvalificerade lägen. Och båda lagen hade storspelande målvakter. Mantas Armalis gick vinnande ur kampen och höll sin andra nolla i Leksandströjan.
– Han gör det han ska, sitt jobb. Och så får han enorm hjälp av oss i försvaret, säger Zacke när Mantas lyssnar.
Sen tillägger lagkaptenen.
– Mantas har varit grym! Vi hoppas att det håller i sig och att han får behålla det här självförtroendet. Han betyder mycket för oss.

Hur är det att vara lagkapten i årets upplaga av Leksand?
– Kul! Det är mitt tredje år nu, säger Zacke som tycker att det är en roll som känns naturlig numera.
Han menar att det är press på honom och laget oavsett om man ligger långt ner i tabellen eller som nu när man tippas högre upp.
– Vi är ett bättre lag och siktar uppåt och det medför ökade krav, säger trettiofemåringen.
Och i den jämna upplagan av SHL är en sån här trepoängare mycket viktig.
– Alla kommer fortsätta att slå alla, säger Zacke om tabelläget.

Katharina Dalmalm