Jon om mötet med tabellettan
Publicerad: 2020-02-15
Matchen mot Luleå avslutade SHL:s Pridevecka. Leksands center Jon Knuts är en av klubbens talespersoner i satsningen. – Det är jättebra att vi visar upp att vår sport är öppen för alla.

Det är viktigt att killarna och tjejerna i de högsta ligorna visar att det är okej att vara den man är och älska den man vill, tycker Jon som tror att det nog fortfarande är tufft att komma ut som homosexuell i en lägre division eller i juniorlagen.
– Kanske känner man inte att det accepterat, men om vi står bakom kommer det förhoppningsvis bli bättre på sikt, säger Jon om SHL: s initiativ.
När det gäller det egna laget tror Jon att det var betydligt svårare förr i tiden.
– Nu är det inte lika stor grej. För mig personligen är det viktigast hur du är som lagkamrat.

Luleå skickliga

Matchen mot Luleå innebar en ny förlust. Leksand var nära att göra 1-2 men fick målet bortdömt och istället gjorde Luleå 0-3 som också blev slutresultatet.
– Det är var signifikativt för hela säsongen. Vi gör ingen superdålig match men får inte får inte med oss något, säger Jon besviket.
Han tycker att Luleå är ett skickligt lag. Och att det märks att de spelat i SHL länge.
– Luleå är i en process där de kommit längre än oss. De är mer solida och väldigt bra på att försvara sig, säger Jon om laget som släppt in minst antal mål.
– De får dit en klubba och bryter. Och när man gått förbi en spelare så är nästa där direkt. De är otroligt svårspelade.

Misstagen kostar

I en match mot tabellettan kostar misstagen mycket. Och trots hårt jobb får leksingarna ingenting gratis.
– Deras första mål tar på Oskar (Lang) som går ner och täcker, men täckningen gör att pucken ändrar riktning. Och på det andra målet tar pucken på Ahnelövs skridsko och går in, säger Jon frustrerat.

Du fick matchstraff för bråk. Det var länge sen det hände senast va?
– Ja, en femma hör inte till vanligheterna, säger Jon med ett snett leende.
Luleås Oscar Engsund tacklade Fredrik Forsberg som blev liggande på isen.
– Jag tyckte att det var en vårdslös tackling och ville markera att det inte är okej, säger Jon om varför han tog fighten med Oscar.
Eller fight, Jon tycker inte att det var så farligt att det skulle motivera en femminutare.

Viktiga matcher framöver

Leksand har elva matcher kvar av seriespelet och Jon trycker på hur viktiga matcherna framöver är för laget.
– Vi behöver några vinster och att göra mål. Eftersom det stärker självförtroendet.

Vad säger du om tränarbytets betydelse för laget?
– Det är tråkigt varje gång som en tränare får gå. Men jag måste hylla föreningen som hade mycket tålamod och verkligen försökte vrida och vända på allt innan man tog det här beslutet. Till sist kom vi så längt att det blev ett tränarbyte eftersom man inte kan byta ut tjugo spelare.

Är det en frustrerande situation?
– Jo, det är klart. Men förra gången vi var i SHL hade vi inte en chans. I år känns det ändå bättre trots ungefär samma tabelläge, säger Jon.
Han vet också att det är tufft att vara just Leksand som nykomling. Att motståndarna kanske taggar till lite extra när dalalaget är på besök.
– Det är inget att skylla på. Men det är ofta de andra lagens första slutsålda match på ett tag när vi kommer. Deras julaftonsmatch, säger Jon som inte vill byta bort populariteten, eftersom han tycker att det är så roligt att spela inför mycket folk.

Katharina Dalmalm