Wilma Johansson inför Luleå borta
Publicerad: 2022-01-07
En svår utmaning väntar Leksands damlag i helgen: Luleå på bortaplan. De blåvita går nu för tredje segern i rad. – Det gäller att alla kopplar på vinnarmentaliteten, säger Wilma Johansson till hemsidan.

Det är med stärkt självförtroende Leksands damer styr färden norrut för match mot Luleå. Man har två raka segrar bakom sig även om onsdagens trepoängare mot Djurgården vanns med minsta möjliga marginalen genom matchens enda mål.
– Vi kom ut bra, men sen gick vi ner oss. Det var en svängig match som kanske inte var en 100-procentig insats från vår sida. Men det är en seger som räknas, tre poäng är tre poäng!
Vad funkar bäst i ert spel nu?
– Svårt att säga specifikt vad som funkar bäst, men det känns som spelidén sätter sig mer och mer för varje dag hos alla.

"Krävs nogrannhet i vårt spel"

När pucken släpps i morgon mot Luleå blir det extra viktigt att spelidén verkligen sitter, för dels ligger norrbottningarna tvåa i tabellen och dels är det ett lag Leksand inte slagit på länge. Senaste segern kom faktiskt i oktober 2018.
– De har en bred trupp med skickliga spelare som kommer med mycket fart. Det krävs att vi har noggrannhet i vårt spel där vi spelar hockey i 60 minuter och att alla kopplar på vinnarmentaliteten.

Boxplay kan bli avgörande

I vanliga fall brukar spelet i boxplay och powerplay kunna vara avgörande, men frågan är om det inte blir extra viktigt i morgon. För det är seriens två bästa lag i att försvara sig med en spelare färre på isen som möts.
– Vi har lagt mycket fokus på powerplay nu efter jul och hoppas att det ska ramla in lite puckar bakom Luleås målvakt.
Och vad blir viktigt för er i boxplay?
– Först och främst ska vi försöka att inte hamna i den spelformen.
Till sist, vem i laget tror du kliver fram i morgondagens match?
– Gracen Hirschy!

Elisabet Wahl