Viklund inför matchhelgen
Publicerad: 2020-12-04
Damlaget
Till helgen drar damerna till huvudstaden. Där väntar viktiga matcher mot AIK och SDE. – Nu gäller det att alla steppar upp och tar det där extra klivet, säger Moa Viklund.

Ett lite längre matchuppehåll är nu snart över för de blåvita damerna. Senaste matchen var mot Brynäs den 25 november där det blev förlust med 2–8.
– Jag vet inte riktigt varför vi har dippat på slutet, det har nog berott på många olika faktorer. Men det viktigaste nu är att vi kommer tillbaka på banan och steppar upp, säger Moa Viklund.

Fokus på försvarsspelet

Till helgen kommer två chanser att komma upp till den nivån. AIK och SDE väntar på bortaplan. Viktiga matcher efter det är de två lag som ligger precis ovanför det där kvalstrecket som Leksand så gärna vill ta sig över.
– Sedan sist har vi lagt en del fokus på att bli bättre i försvarszonen. Man spelar ju hockey åt båda hållen och är man bra i försvaret blir det roligare och enklare att spela anfall. Och ju mindre tid man är i försvarszonen desto mer tid kan man lägga på att anfalla.
Vad tänker du om AIK som motståndare?
– De har gått från klarhet till klarhet den här säsongen. De är ett skridskostarkt lag. Vi vet att vi kan vinna mot dem, men det blir nog en tajt match med små marginaler. De har också Lisa Johansson som är väldigt duktig. Henne måste vi hålla ett extra öga på.

Tror på sex poäng

Vad kan du säga om SDE?
– De är skridskoskickliga och ett lag som aldrig ger upp. När man möter dem gäller det att se upp med deras kontringar. Sedan vårder de också pucken bra och håller den inom laget.
Eftersom Leksand ligger man ligger men gärna vill klättra i tabellen är det viktiga poäng som står på spel. Men Moa Viklund tror att det kan bli en bra helg för henne och de andra blåvita spelarna.
– Vi måste komma upp i nivå och ta poäng, vi behöver dem. Så vi går för sex poäng och det tror jag att vi kan ta.

Så här spelas helgens matcher Lördag 5 december, 15.30: AIK-Leksand Söndag 6 december, 16.10: SDE–Leksand Båda matcherna sänds på C More.

Elisabet Wahl