Knuts om matchen i Värmland
Publicerad: 2018-09-23
Karlskoga vinner på hemmaplan på övertid. Leksands center Jon Knuts tycker inte att laget lyckas få ner farten på värmlänningarna. – Det är deras första hemmamatch och de spelar med mycket energi.

Karlskoga inleder starkast i matchen och det står 2-0 till dem efter drygt två minuter.
– Det är ett starkt hemmalag och de spelar chansrik hockey, säger Jon om starten.
Han tycker att det egna laget borde varit mer på tårna inledningsvis. Efter drygt halva perioden ska matchens leksing presentera sig. Backen Daniel Gunnarsson gör 2-1 när han tar skott på en retur. Efter reduceringen blev Leksands spel bättre.
– Vi visste att matchen inte avgörs i första bytet. Det är starkt att vi kommer tillbaks och skärper till oss, säger Jon.

Mycket att göra

Jon och hans kedjekompisar fick mest möta en av Karlskogas jobbigaste linor. Så kanske inte så konstigt då att Tobbe Forsberg, Martin Karlsson och Jon syntes i både plus- och minusstatistiken.
– Båda målen bakåt är nästan kontringar, menar Jon.
Men han är också inne på två mål framåt. Annars är det, som sagt backen Daniel Gunnarsson som dominerar.
– Han syntes i protokollet, säger Jon om kompisens två mål, ett assist och två utvisningar.
– Daniel hade en fin kväll, är Jons omdöme.

Vad säger du om era två första matcher?
– En tuff inledning, tycker jag personligen. Tingsryd kom till Tegera och hade inget att förlora eftersom alla tog för givet att vi skulle vinna över dem. De kunde göra allt för att förstöra. Och Karlskoga borta är en tuff match en söndag, säger Jon.
Är fyra poäng godkänt efter dessa matcher? Jon tycker att andra får avgöra det. Själv vet han att det alltid är surt att tappa poäng.
– Visst vi inledde med ett tungt handikapp i den här matchen, men och andra sidan så ledde vi med 3-2 i tredje perioden, säger Jon och verkar tycka att laget borde förvaltat resultatet bättre.

Bra boxplay

Jon är en av de spelare som får mest tid i boxplay. Och det fanns en hel del att göra ikväll. I mitten av matchen får Leksand spela tre mot fem i hela två minuter.
– Det är alltid skönt att kunna döda så mycket tid. Det ger energi och jag tycker att vi tar över efter det, säger Jon.
Men spelet i numerärt underläge blir avgörande. Karlskoga gör 4-3 på övertid i spel fyra mot tre.
– Till slut blev det för många utvisningar, säger Jon besviket.
Han kommer ändå ta med sig att laget kunde hämta igen underläget från inledningen och spelet i boxplay.

Katharina Dalmalm