Förlust i första bortamatchen
Publicerad: 2021-09-18
Säsongens första bortamatch i SHL slutade med en förlust för Leksand när Skellefteå vann med 3–0.

Matchen inleddes med att Leksand fick klara av ett tidigt boxplay för att kunna komma in i spelet, vilket också gjordes utan problem. Därefter var det några jämna minuter där Emil Heineman bröt igenom och sånär fick till en vass chans medan Skellefteå hade ett skott klockrent i stolpen som de viktigaste händelserna. Leksand hade sedan chansen att ta ledningen i såväl 5 mot 3 som 5 mot 4, men istället för ett blåvitt ledningsm¨ål gjorde hemmalaget 1–0 i boxplay efter rejält slarv från gästerna när knappt 16 minuter var gångna.

Leksand kom ut piggt i inledningen av mittenakten och hade flera avslut på mål där dock inget var riktigt nära att resultera i en kvittering. Kort därefter var Joakim Lindström en ribbträff från att utöka Skellefteås ledning, men marginalerna var på bortalagets sida och ettmålsunderläget höll i sig. 2–0 kom dock efter tolv minuters spel efter ett missat uppspel när Rickard Hugg fick pucken till skänks och förvaltade läget på bästa sätt. Resultatet kvarstod till pausvila och ett tvåmålsunderläge var tvunget att hämtas upp för att få minst en poäng.

De första tio minuterna av den tredje perioden gick oerhört snabbt där Ben Thomas hade den riktigt farliga chansen som behövde ha resulterat i en reducering om det skulle bli nerv mot slutet. Så blev inte fallet och när tolv minuter hade gått punkterade Skellefteå matchen efter att ha åkt ikapp och snott pucken i Leksands zon för 3–0. Detta blev också slutresultatet i kvällens drabbning och därmed inkasserade Leksand tredje förlusten i följd.

På torsdag väntar Frölunda på bortaplan.

Arvid Yngvesson