Bergenström tror på SHL till våren
Publicerad: 2017-07-04
Sommarläsning
Precis som alla andra Leksandsfans var Jens Bergenström ledsen när laget åkte ur SHL den första april. Den förre Leksandsspelaren tycker ändå att det finns mycket positivt att ta med sig från året som gått. – Att sitta på läktaren och se hur de spelade mot ett överkört Frölunda var fantastiskt roligt, säger han.

Det är drygt två år sedan Jens slutade med professionell hockey, men intresset för hans Leksand finns kvar. Han följer A-lagets framfart noga och han tycker inte att killarna ska deppa över förra säsongen.
– De hade ingen bra start med många förluster. Men sen hittade de ett fantastiskt flyt i spelet, säger Jens som tycker att många av spelarna utvecklades stort.

Ingen bra start på kvalet

I matchserien mot Mora fick Leksand det tufft. Och Jens som själv varit med och kvalat ett antal gånger har stor förståelse för att det blev en svår uppgift.
– De gick in i kvalet med dåligt facit. Och Mora hade allt att vinna och vi allt att förlora. Och under de sex matcherna var Mora det bättre laget, så de var förtjänta av att vinna, säger Jens.
Han hade en känsla innan att det skulle bli jobbigt, men är rätt övertygad om att laget klarat sig kvar om de fått möta till exempel Karlskoga.
– Det blir ett sånt fokus på en sån här serie. Det blir en enorm press. Något att jobba med i framtiden, menar Jens som är mycket glad över att ledningen tar hjälp med det idrottspsykologiska för att stötta killarna framöver.
Jens har själv haft stor hjälp av en mental coach och han gillar att den nya tränaren Markus Åkerblom verkar vilja jobba även med ”skallarna inför tuffa situationer”.

Finns det någon spelare som överraskat dig positivt i år?

– Det har varit väldigt roligt att se de yngre spelarna som tagit steget ut och blivit elitspelare, säger Jens och nämner Oskar Lang och Isac Skedung som exempel.
– Särskilt kul att se Skedung göra mål. Han strålade till hela världen! Jag vill gärna se sån målglädje, förklarar Jens som påpekar att det ju är meningen med hockey.

Vad säger du om lagbygget inför nästa säsong?

– Det ser grymt spännande ut. Att få kvar så många är ett tecken på att föreningen, trots att man åker ur, mår bra. Många kunde ju dragit men de ville vara kvar och hjälpa föreningen för att de tycker om Leksand. Och så tror de att de själva kan lyfta sig ännu ett steg. Annars hade det varit lätt att lämna.

Spännande höst

Jens tror att det blir ett roligt lag att följa. Där det finns lirare som Mattias Ritola och hårdjobbare som Martin Karlsson. Och så en Skedung som förhoppningsvis fortsätter att sprida målglädje.
– En rolig kompott! Och målvaktsparet ser spännande ut, menar Jens.
Han har själv sett den nya målvakten Tex Williamsson spela ett par gånger.
– Han pratar och ser ut lite som Alsenfelt. Och Oscar är den bäste målvakt jag spelat med och den mest mentalt starke jag sett. Så det lovar gott.

Vad gör du själv numera när det inte blir så mycket hockey?

– I och med att jag är klar som mäklare nu så kommer jag börja jobba som det. Så alla som vill sälja och/eller värdera sitt hus i Borlängetrakten är välkomna att ringa mig på 070-108 52 51, säger Jens.

Jens tror på SHL

Till sist vill Jens hälsa alla Leksandsfans att han tror att laget kommer att ta sig tillbaka till SHL redan den här säsongen.
– De har fått rutin på att ta sig tillbaka, eftersom flera varit med förra gången. Och vi har ett bra lag. Visst är det en lång väg att vandra och många matcher att vinna, men i slutändan kommer de stå där på isen i Tegera och jubla!

Katharina Dalmalm