Avancemang i CHL efter kross
Publicerad: 2021-11-23
Ett hattrick från Emil Heineman och två mål från Isak Rosén var starkt bidragande till att Leksand vann returmötet mot Klagenfurt med 8–1 och tog sig vidare från åttondelsfinalen.

Den första perioden var mycket bra sett ur ett blåvitt perspektiv där det under långa stunder var ett lag på isen när Leksand satte rejäl fart på spelet. 1–0 gjordes efter bara en och en halv minut när Isak Rosén satte sin första kasse för kvällen med ett fint skott som ändrade lite riktning på en bortaklubba. Max Vérroneau var kort därefter millimeter från att göra nästa mål på friläge, men 2–0 dröjde ett litet tag på sig innan det föll. När nio minuter var gångna hittade Carter Camper fram till Isak Rosén som vackert placerade in sitt andra mål för kvällen efter att Leksand haft massivt tryck i powerplay. Några minuter senare gjordes 3–0, även det i numerärt överläge, efter att pucken gått som på ett pärlband där Emil Heineman till slut stänkte dit den i ett så gott som öppet mål. Innan signalen för pausvila ljöd kunde ledningen utökats både en, två och tre gånger efter flera högkvalitativa lägen, men Leksand fick nöja sig med en tremålsledning efter 20 minuters hockey.

Leksand fortsatte att trycka på rejält i offensiven även i inledningen av mittenakten där två oerhört vassa chanser skapades tidigt i perioden. Allra närmast en utökning var Carter Ashton med en helt tom målbur till sitt förfogande, men då kom Sebastian Dahm tillbaka och mirakulöst räddade ett givet mål med sin klubba. Klagenfurt var kort därefter nära att reducera i boxplay efter pucktapp i egen zon, men när 13 minuter hade gått återtog hemmalaget kommandot med ett 4–0-mål i 5 mot 4 efter att Calle Själins skott fint styrdes in av Martin Karlsson. Powerplay-effektiviteten var inte slut där, för innan den andra perioden var över hade Matt Caito vackert placerat in 5–0 från sin backposition i 5 mot 3. Leksand hade därmed greppet om åttondelsfinalen med ett måls marginal inför avslutningen.

Den tredje perioden inleddes rätt hafsigt jämfört med föregående akter och Axel Brage fick tidigt svara för en svettig räddning, men reduceringen till 5–1 kom dock på en spelvändning efter drygt sex minuters spel när Lukas Haudum petade in pucken. Med detta resultat så var det åter kvitterat i matchserien, vilket var något som Leksand sedan ändrade på i mitten av perioden. Med ett tungt byte i offensiv zon kunde Justin Kloos spela fram till Emil Heineman som bara hade att stänka dit 6–1 i det tomma målet för sitt andra mål för kvällen och en ny totalledning i åttondelen. Efter detta tvingades det blåvita hemmalaget att klara av tv¨å boxplay i kort följd där Jesper Kandergård räddade ett öppet mål precis när Leksand fått tillbaka sin femte spelare på isen, och strax därefter kunde Emil Heineman fullborda sitt hattrick och punktera kvällens tillställning med ett oerhört vackert avslut rätt i krysset. Slutresultatet blev sedan hela 8–1 efter att Carter Camper satte spiken i kistan när Klagenfurt hade tagit ut målvakten. Leksand går därmed vidare till kvartsfinalen i CHL där Frölunda kommer att stå för motståndet.

Nu på torsdag väntar bortamatch mot Linköping när det är SHL på schemat.

Arvid Yngvesson