Knapp förlust mot Örebro
Publicerad: 2020-10-01
Leksand var nära poäng i kvällens match mot Örebro, men i slutändan så var gästerna snäppet vassare och vann med siffrorna 3–5.

Första perioden var rejält fram och tillbaka där lagen turades om att skapa chanser, och det första målet föll också ganska tidigt i matchen efter elva minuters spel. Krigarkedjan höll sig framme i offensiv zon där Daniel Olsson-Trkulja och Martin Karlsson pressade hårt och tog vara på ett misstag där den sistnämnda kunde skicka in 1–0 i ett öppet mål. Direkt efter ledningsmålet var hemmalaget nära att utöka ledningen, men istället så kunde Örebro kvittera några minuter senare på en kontring. Innan perioden var över så drabbades bortalaget av två utvisningar i samma läge, vilket innebar ett långt 5 mot 3-spel för Leksands del. Med sju sekunder kvar till pausvila tog man också vara på det numerära överläget när Carter Camper mycket fint skickade in pucken i krysset för 2–1 på tavlan.

I den andra perioden så var Leksand det bättre laget på isen, men det var Örebro som kvitterade till 2–2 efter knappt åtta minuter då gästerna petade in en puck i powerplay. Efter målet tog Leksand över spelet och tillbringade flera minuter i sträck i offensiv zon med flera chanser för att ta ledningen på nytt, dock utan att få utdelning denna gång. Istället för ett blåvitt ledningsmål så var det Örebro som skickade in 2–3 med en och en halv minut kvar till periodpaus efter att hemmalaget slarvat lite och gett bort pucken.

Tidigt i den tredje perioden så ökade Örebro på till 2–4 som från ingenstans, vilket innebar en ännu brantare uppförsbacke för Leksands sida. Laget fortsatte dock att trycka på framåt, och efter tolv minuter fick man utdelning i powerplay när Mattias Ritola styrde in en skottpass från Carter Camper. Leksand forcerade mot slutet och plockade även målvakten för att försöka få in en kvittering, men istället så kunde Linus Öberg i Örebro avgöra i tom kasse med sitt tredje mål för kvällen och fastställa slutresultatet till 3–5.

På lördag väntar bortamatch mot Frölunda.

Arvid Yngvesson