Truppkoll och utsedda kaptener
Publicerad: 2018-08-07
Damlaget
Ispremiär i går, träningsmatch i helgen och en månad till seriepremiär. Damlagets tränare Uffe Hedberg delar med sig av sina tankar kring truppen och det som väntar. Och - han avslöjar även hur säsongens kaptenstrio kommer att se ut: Elin Lundberg (C) - Anna Borgqvist (A) - Maja Nyhlén-Persson (A).

– Vi har väldigt många ledare i det här laget, och jag är säker på att alla kommer att bidra på sitt sätt, men det här är ändå den trio som vi har valt ut och som vi tror på i de här positionerna, säger Uffe.
– Elin har varit kapten i några säsonger nu. Hon är en förebild både på och vid sidan av isen, och en person som alla kan prata med. Samtidigt tror jag att det finns mer att hämta ur henne som kapten, och jag tror att hon tillsammans med sina nya kaptenskompisar kommer att lyfta ytterligare.
– Anna är en naturlig ledare och kommer hit med ett jäkla driv. Hon är verkligen inställd på att vi ska ta ett SM-guld, och det var ganska självklart att hon skulle ha en kaptensroll.
– Maja. Vad säger man om Maja? Hon är en lugn och trygg person och en fantastisk hockeyspelare. En framtida landslagskapten, som jag tycker förtjänar den här chansen redan nu.

Efter en vår fylld av hård träning och därefter några semesterveckor med egen träning, samlades damerna i Leksand igen under förra veckan. En vecka som avslutades med triathlon och teambuilding.
– Under fredagen körde vi en triathlon-tävling som bestod av 750 meter simning, 6 kilometer rollerblades och 3.7 mil cykling. Ett tufft pass, precis som det ska va.
Vinnare: Sofia Engström.
– En av förhandsfavoriterna, skulle jag säga. Hon vann ganska klart dessutom, berättar Uffe, vars lag avslutade veckan med två dagar i Tällberg.
– Teambuilding stod på schemat, bland annat med fokus på gruppdynamik. Vi satte även målsättningar för säsongen, och enades om att det är topp 4 som gäller, först och främst. Väl där går vi självklart för SM-guld. I år känns det faktiskt som en realistisk målsättning.

Serien inleds med hemmamatch mot SDE, lördagen den 8 september klockan 16.00. Fram till dess väntar en rad träningsmatcher, med start nu på lördag klockan 14.00 mot Brynäs.
– Vi har fantastiskt roliga saker framför oss och vi är väldigt taggade på det här, säger Uffe, som känner sig nöjd med den trupp han har fått ihop.
– Jag är jätteglad och nöjd. De spelare som var här redan förra säsongen tycker jag har tagit steg framåt allihop, och ser man till nyförvärven har vi något riktigt spännande på gång. De ska vara toppspelare allihop, annars har jag scoutat fel. Alla är dock inte på plats än, de flesta kommer i slutet av augusti, men jag är säker på att vi kommer att hinna få ihop laget på ett bra sätt.

Hur funkar samarbetet med nya tränarkollegan Björn Gustafsson?

– Jättebra. Vi kompletterar varandra väldigt bra, han är ju lite mer lugn. Han har redan fått säga åt mig att lugna ner mig några gånger, haha. Men det blir bra, jag tycker att vi, laget och alla runtomkring funkar väldigt bra ihop.

När det gäller de olika lagdelarna är det främst på backsidan det skulle kunna bli aktuellt med en förstärkning.
– Helst skulle vi ha haft in en back till. Jag har några krokar ute, men vi har även yngre tjejer som har varit med och gjort det bra, så vi får se lite hur det blir där. Någon till vore bra i alla fall, åker vi på skador är vi ganska sårbara som det är nu. Visst, vi har ju alltid Fia (Engström) att flytta ner, men det kommer jag inte att göra om det inte verkligen, verkligen behövs. Jag vill använda henne som forward, och vill att hon ska få den chansen fullt ut, säger Uffe.

På målvaktssidan har Julia Åberg varit klar sedan länge, och är även den uttalade förstamålvakten.
– Julia Nilsson och Angelica Andersson är två väldigt lovande och talangfulla juniorer som har varit med oss och tränat. Som det ser ut nu är det de som kommer att slåss om andraspaden.

På forwardssidan har det ena spännande namnet efter det andra presenterats, nu senast Hanna Lindqvist som valt att satsa en säsong till.
– Forwardssidan är väldigt stark, där kommer det att vara riktigt tuff konkurrens. Vi är 15 forwards nu, och optimalt är kanske 12 egentligen. Men samtidigt, det kommer att komma skador, landslagsuppdrag och andra grejer. Jag tror att vi kommer att behöva alla spelare i truppen, säger Uffe, som avslutar med ett litet tips om en spelare att hålla koll på:
– Man ska ju hålla koll på alla spelare, men en spelare som jag tror kommer att få ett lyft i år är Kajsa Armborg. Hon är otroligt stark i kroppen och har ett jättebra spelsinne. Hon har ju varit med på den här nivån ganska länge redan, men jag tror ändå att den här säsongen kan bli lite av ett "nytt genombrott" för henne.

Lagbygget 2018

Elin Broman