Norén inför Färjestad hemma
Publicerad: 2021-01-23
Patrik Norén har, precis som resten av Leksands IFs herrlag, laddat om efter torsdagens bortamatch och ser nu fram emot lördagens hemmamatch mot Färjestad som har alla förutsättningar att bli en rolig match att följa.

Det blev som bekant tre poäng i torsdagens bortamöte med Frölunda i Scandinavium där Leksand segrade med 4-5. Det kom att bli en gastkramande avslutning av matchen, men som helhet var det en bra prestation menar backen Patrik Norén.

-Jag tycker att vi gör en bra match, och matchar Frölundas intensitet på ett bra sätt. Frölunda är alltid jobbiga att möta där nere, men vi står emot bra och är effektiva. Det kanske blir lite onödigt spännande på slutet, där det egentligen kändes bra men där vi kanske blir lite invaggade i lite falsk trygghet. Vi kommer ändå undan till slut, men tre poäng kändes helt klart rättvist.

Patrik Norén och Daniel Gunnarsson har varit ett stabilt backpar för laget under säsongen, och i den senaste matchen spelade de bägge backarna +2 i statistiken för +/-.

-Det kändes stabilt för vår del, och jag tycker att vi gjorde ett gott dagsverk. Vi kanske inte är så inblandade i de målen vi gör framåt, men vi löser situationerna i egen zon på ett kontrollerat sätt och det kändes bra överlag, säger Norén om hans och Daniel Gunnarssons match i Göteborg.

Färjestad väntar

Leksand och Färjestad har en lång och stark historik, dels som klubbar var för sig givetvis, och även i mötena sinsemellan. Patrik Norén har spelat många matcher mot just Färjestad genom åren både som junior- och seniorspelare, men har inget minne mot värmlänningarna som sticker ut.

-Nja, jag har nog inget speciellt minne mot just Färjestad på så vis. Det som dock kännetecknar dem är offensiven där de är skickliga, och det brukar bli många mål i matcherna mot dem med en frejdig hockey. Det går att såra dem en hel del i deras defensiv så det gäller alltsom oftast att spendera mycket tid i deras zon. Gör vi det har vi en bra chans att vinna här idag också, säger Patrik Norén om dagens motstånd.

Leksand är inne i en bra trend, och det är något man ska ta med sig till lördagens match menar Patrik Norén.

-Vi kommer med en bra känsla till dagens match, vi har tagit många poäng i de senaste matcherna och vi ska fortsätta på den vägen.

Vem avgör idag?
-Idag är det jag som får avgöra, avslutar Patrik Norén.

Richard Brasar