Första träningsdagen för Tex
Publicerad: 2017-06-20
– Att spela i Leksand går så klart inte att jämföra med något jag har gjort tidigare. Det kommer att bli riktigt häftigt att åka ut på isen här, och jag är jätteglad över att få den här chansen. Det säger nya målvakten Tex Williamsson, 26, som äntligen är på plats i Leksand.

Tex kommer från Lammhult och spelade juniorhockey i Växjö innan han fortsatte hockeykarriären i en rad klubbar i division 1 och 2.
– Jag har varit runt i en del klubbar ja. På ett sätt ser det väl kanske inte så bra ut att man har fått flytta runt så mycket, men det har helt enkelt blivit så. Jag har fått leta efter någon som vill satsa på mig, berättar Tex, som när det var som tuffast faktiskt funderade på att lägga av.
– Men som tur var gav jag aldrig upp. Jag själv har hela tiden trott på mig själv, och när jag kom till Tyringe, 2014/2015, kände jag verkligen att något lossnade. Framförallt andra säsongen där gick väldigt bra, och det var även då jag fick chansen i Pantern.

Pantern var också det lag som Tex representerade under den gångna säsongen, en säsong som blev något av ett genombrott för honom.

Du var en av Hockeyallsvenskans bästa målvakter. Förvånad?

– Både ja och nej. Jag har som sagt hela tiden vetat att jag har haft mer i mig än vad jag har fått visa, men kanske var det lite överraskande att det ändå gick så pass bra. Det var en väldigt bra säsong, och att jag fick vara med Malmö på slutet, om än bara på bänken, var verkligen lärorikt.

Någon idé om varför det lossnade just den säsongen?

– Framförallt handlade det nog om att jag fick förtroendet. Sen var det också första säsongen som jag fick koncentrera mig enbart på hockeyn, och det var också jättenyttigt. Att slippa fokusera på något annat, som jobb och sånt, det är klart att det underlättar.

Och nu fortsätter alltså karriären i Leksands IF, där Tex tillsammans med Jonas Arntzen kommer att vakta den blåvita buren. Under tisdagen gjorde Tex sina första träningspass med det nya laget.
– Riktigt kul att vara här, jag har verkligen sett fram emot det. Jag känner att jag kom in bra i gruppen på en gång, det märks att det är ett gäng som känner varandra riktigt bra.

Hur märker man det?

– Det är ett riktigt gött snack i omklädningsrummet, och det finns inga grupperingar, alla hänger med alla. Riktigt skönt, menar Tex, som tränar med laget denna vecka.
Nästa vecka väntar andra utmaningar.
– Då åker jag och Levén till Målvaktsverkstan i Luleå. Jag har aldrig varit med på den innan, men som jag förstår det är det målvakter från allt mellan Hockeyallsvenskan och NHL som är där, så det ska bli riktigt kul. Jag har nog aldrig sett fram emot att få gå på is så mycket som nu.

Vilka förväntningar har du på säsongen som väntar?

– Det kommer att bli en väldigt rolig säsong, det är jag säker på. Det blir helt nytt för mig att spela för en så stor förening som Leksand, men jag är bara nervös på ett bra sätt, mer förväntansfull liksom, säger Tex, som tillägger att han har haft bra koll på Leksands IF redan som barn.
– Ja, men alla vet väl vilka Leksands IF är, och hemma i Lammhult har det alltid varit så att hälften håller på Leksand och hälften på Brynäs.

Vilken hälft tillhör du?

– … Det är väl klart att jag är leksing, men pappa är faktiskt brynäsare. När jag berättade att jag var klar för Leksand sa han att jag inte var hans son längre, haha. Nejdå, men han är självklart glad för min skull också. Han byter nog lag snart ska du se.

Elin Broman