Förlust med uddamålet på Hovet
Publicerad: 2015-12-26

Annandagshockey stundade på Hovet när Leksands IF gästade serietvåan AIK inför fullsatta läktare. En match som slutade 3-2 till hemmalaget favör. LIF-målen gjordes av Tommi Paakkolanvaara och Johan Porsberger.

AIK fick inleda den första perioden med powerplay, då LIF hade åtdragit sig ett lagstraff för att man varit för många spelare på isen efter trettio sekunder. Och 35 sekunder senare fick stockholmarna tillbringa tid i spel 5 mot 3. Efter ett starkt boxplay och ett par fina parader av Tuohimaa i LIF-kassen så lyckades man klara av det. Minuterna efter fick även LIF tillbringa tid i powerplay, men det skulle visa sig att bägge lagens nollor skulle vara intakta. Men det var hemmalaget som tog ledningen 15.32 efter en spelmässigt bra period, trots att Tuohimaa var riktigt bra i LIF-målet.
– Vi måste åka mer skridskor, spela mer tillsammans, sade Lukas Ericsson till C More.

Dyrga två minuter in i den andra perioden fick AIK ett jätteläge direkt. Men Tuohimaa stod för en makalös räddning, och därefter fortsatte pressen av hemmalaget. Och efter 4.22 valde tränarstaben i LIF att ta time out. AIK:s övertag fortsatte dock och stockholmarna fick bland annat tillbringa tid i numerärt överläge. Efter 12.35, så skulle kvitteringen komma. Efter LIF-kontring lyckades Martin Grönberg servera Tommi Paakkolanvara som lyckades sätta kvitteringspucken. Men det var inte länge den glädjen varade. AIK fick numerärt överläge och tog ledningen återigen då ställningen var 2-1.
– Vi är efter hela tiden. Vi måste åka mer skridskor och spela mer enkelt, sade Tommi Paakkolanvaara efter två perioder till C More.

Det dröjde två minuter in i den tredje perioden innan LIF kvitterade. Dagens bortalag fick tillbringa tid i numerärt överläge. Efter en fin passning av Hari kunde Porsberger skicka in 2-2. Minuterna efter kvitteringen fick AIK tillbringa tid i powerplay. Lindqvist kunde göra 3-2 och LIF var därmed i brygga igen mot ett bra hemmalag. Med fem minuter kvar av ordinarie tid fick LIF tid i numerärt överläge. Det efter att Jonsson i AIK visats ut 2+10 för checking from behind. LIF-pressen uteblev dock i det numerära överläget. Men LIF skulle få chansen i den spelformen igen. Men den absoluta forceringen uteblev och AIK lyckades segra med 3-2.

Johannes Wahlberg