Martin Karlsson inför Växjö borta
Publicerad: 2022-03-04
Bortaturnén fortsätter för herrlaget som hittills tagit tre poäng av sex möjliga på resan. Imorgon lördag väntar Växjö på bortaplan, och Martin Karlsson berättar hur det är att vara på resande fot med laget.

Torsdagskvällen bjöd inte på någon sprakande tillställning från Leksands IF när man mötte Frölunda på bortaplan i Göteborg. Hemmalaget vann till slut med 3-0, och forwarden Martin Karlsson är inte tillfreds med prestationen.

-Vi kom tyvärr inte upp i den nivån som vi kan spela på. Vi vet att vi har ett betydligt större kunnande i laget än vad vi lyckades visa upp igår. Det är bara att ladda om och se till att göra en bättre match som lag imorgon.

Imorgon lördag är det småländska Växjö Lakers som står för motståndet i Vida Arena. Varje poäng är givetvis viktig i slutskedet av grundserien, men just lördagens match blir lite extra viktig i kampen om en topp 6-placering då Växjö ligger fyra poäng före Leksand med en match mer spelad.

-Växjö är ett bra och lurigt lag så det gäller att vi är på tå direkt ifrån start och tar tag i spelet. Det är sådana här matcher som är de roligaste att spela när det är viktiga poäng på spel, så vi ska se till att ha kul där ute. Framförallt ska vi se till att det blir en rolig kväll för alla som håller på oss, säger Martin Karlsson.

Fyra bortamatcher i rad

För herrlaget innebär spelschemat att man just nu befinner sig på resande fot i hela åtta dagar innan man under tisdagsnatten vänder tillbaka till Leksand och Tegera Arena. Martin Karlsson trivs med att vara på turné med lagkamraterna.

-Det är alltid roligt att komma iväg med gubbarna och leva ännu närmare varandra under ett tag. Framförallt inför slutskedet av säsongen tror jag att det kan vara extra nyttigt att få vara tillsammans på det här sättet. Vi har roligt på våra resor och det är en bra grupp.

Mycket av resorna går såklart åt till matcher, träningar, mat och sömn. Det blir dock en del timmar att fördriva på landets vägar under en säsong, och då händer ofta att datorer, telefoner och surfplattor plockas fram hos spelarna.

-Den blir en hel del serier på bussresorna, annars passar man mest på att umgås med resten av laget. Det är ganska rogivande att vara ute på resor även om det såklart kan bli lite långtråkigt ibland, säger Karlsson.

Ett välsmort resemaskineri

Det är mycket som ska planeras, förberedas och fungera under en bortaresa. När det dessutom är fyra bortamatcher i rad blir det en hel del olika hotell och matställen som ska besökas. Spelarna vet dock att planeringen är i trygga händer.

-Kring resorna har vi "Siiken" (Christer Siik) som styr och ställer och vallar in oss till rätt ställen. Allt sådant brukar gå väldigt smidigt och det är viktigt för oss spelare att veta att saker och ting flyter på som det ska.

Några som verkligen har att göra under en bortaturné är materialarduon Jesper Korning och Jonas Levén som verkligen får slita för att ge spelarna de bästa möjliga förutsättningarna kring matcher och träningar. Martin Karlsson berättar varmt om materialarnas betydelse.

-Levvan och Korning är magiska med allt sådant. De tar hand om tvätt, åker före i egen lastbil med utrustningen så att allt är klart när vi kommer fram till arenan och jobbar stenhårt för vår skull. De skämmer verkligen bort oss och gör ett kanonjobb, säger Karlsson.

Mario och TikTok

Martin Karlsson delar oftast rum med Patrik Norén när det övernattas kring bortamatcherna. Duon känner varandra väl, och Karlsson verkar inte alltför missnöjd med sällskapet.

-Det är alltid en upplevelse att bo med Patrik. Det gäller att man håller sig till hans regler, då fungerar allt utmärkt, säger Karlsson.

Bland de andra spelarna i laget finns det några som har sina egna små rutiner när tid ges, i alla fall enligt Martin Karlsson som visserligen har en räv bakom varje öra, för att inte säga en hel rävfarm.

-Oskar Lang har varvat Mario Kart alldeles för många gånger, och Calle Själin är lagets absolut största stjärna på TikTok, avslutar Martin Karlsson innan fredagens lunch skall inmundigas.

Richard Brasar