Karlsson efter Skellefteåmatchen
Publicerad: 2020-01-04
En spelmässigt jämn match slutade till slut med seger för bortalaget Skellefteå med 3-0. Leksands lagkapten Martin Karlsson är besviken på att laget inte gör mål. – Vi hade några bra lägen i andra perioden som kan trilla in.

Martin tycker att Skellefteå inte släpper till särskilt många målchanser i matchen.
– Och vi väljer att passa en gång för mycket. Varför vi gör det? Jag vet inte. Kanske att vi vill ge kompisen ett ännu bättre läge, svarar Martin.
Han hade själv många tunga byten och fick även till några bra lägen i kontringar.
– Vi fick chanser i två mot ett och tre mot två men det blir inget resultat. Vi hade också behövt få några längre byten i deras zon för att få något att bygga på.

Måste spela mer aggressivt

Den första perioden slutade 0-0 och 9-9 i skott. En jämn period alltså. I den andra utnyttjar Skellefteå ett läge och det står 0-1 efter fyrtio minuters spel. Det var en ganska händelsefattig match fram till sista perioden. Skellefteå gör 2-0 och Leksand klarar sen av ett numerärt underläge i fyra minuter. Gustav Lindvall i bortalagets mål håller nollan trots att Leksand försöker.
– Vi måste våga kliva upp mer. Vi har jobbat på att ta hem laget om det inte är läge att gå, men vi måste tillbaks till det aggressiva spelet för att vaska fram lägen, tycker Martin.

Langs tackling

Mot slutet av tredje perioden får Leksand ett fyra i powerplay. Oskar Lang tacklar en Skellefteåspelare. Deras Jocke Lindström blir vansinnig och tar struptag på Oskar.
– Jag tror att Skellefteå tyckte att det var en tackling lite för långt ifrån spelet, säger Martin om varför Lindström blev så arg.
– Vi får fyra minuter där och måste skapa något av det, säger Martin besviket.
Istället får han se bortalaget göra 3-0 i tom bur.

Hårt jobb

Martin jobbade som vanligt hårt och han håller med om att det var en helt okej match från hans sida. Lagkaptenen hade dock velat få till några fler skott på mål.
– Och så det är svårt att vara nöjd när vi förlorar.
Däremot är Martin glad över är ett fullsatt Tegera. Han är, trots många år i Leksand, fascinerad över att publiken kommer och stöttar även när laget ligger långt ner i tabellen.
– Det är svårt att sätta ord på hur mycket stödet betyder och hur glada vi i laget är över det.
Martin ler lite när leksandsif.se undrar vad de ”nya” i laget säger om publiken.
– De har ju hört att det är stort intresse för Leksand, men de blir ändå förvånade över att det är SÅ mycket både hemma och i slutsålda bortahallar, säger Martin.

Vad säger du om att spela hemma mot Linköping på torsdag?
– Det ska bli jäkligt roligt med två raka hemmamatcher. Vi har ledigt i morn och sen tre bra träningsdagar inför den matchen, säger Martin som hoppas på storpublik även då.

Katharina Dalmalm