"Ny chans till helgen"
Publicerad: 2017-10-25
Damlaget
Förlust hemma mot Djurgården under tisdagskvällen, men till helgen kommer nya chanser till poäng. – Göteborg och HV71 på bortaplan är inga lätta matcher, men trummar vi på och gör det vi ska, så ska vi ha poäng med oss hem från den resan, säger lagkapten Elin Lundberg.

Matchen mot Djurgården inleddes med två oavgjorda perioder, där leksingarna tog ledningen i varje period.
I period nummer tre tog dock gästerna ledningen för första gången i matchen, och vann till slut med fyra mål mot två.
– Vi var tyvärr inte riktigt där kändes det som. Vi kom inte alls upp i den nivån vi kan spela på, säger Elin.

Varför, tror du?

– Jag vet inte… Dels är det väl alltid lite speciellt att komma igång första matchen efter ett matchuppehåll, men det ska väl egentligen inte spela in så mycket. Sen i tredje, när vi fick ett matchstraff och fick spela boxplay i fem minuter, så är det klart att det blev lite jobbigt, vi orkade inte riktigt på slutet, förklarar Elin, som ändå lyfter fram målvakten Julia Åbergs insats mellan stolparna.
– Hon spelade jättebra och räddade oss flera gånger, men som lag behöver vi höja oss till nästa match. Det blir skönt med en ny chans till helgen.

Dags för roadtrip

För närmast väntar alltså lördagens bortamatch mot nykomlingen Göteborg, och söndagens möte med HV71.
– Två tuffa och viktiga matcher. Vi ska se till att vara på tårna och hitta tillbaka till det som vi är bra på, nämligen att spela med fart, jobba hårt och spela enkelt. Utöver det ska vi fortsätta att jobba på att bli mer effektiva, säger Elin, vars lag åker från Leksand under fredagen.
– Vanligtvis brukar vi åka tidigt på lördagen, så det blir skönt med en extra dag. Att vakna upp där man ska spela, gör ju att man får lite mer hemmamatch-känsla, och det är alltid bra. Vi ser fram emot en rolig roadtrip helt enkelt.
Och målet med resan är tydligt:
– Målet är alltid att vinna, samtidigt som vi är ödmjuka inför varje motstånd. Men jag tycker att vi har bevisat för både oss själva och andra att vi är ett lag att räkna med i den här serien. Det ska vi fortsätta med.

Elin Broman