Bertov inför Troja hemma
Publicerad: 2017-09-26
– Ingen är nöjd med det vi presterade mot Björklöven. Vi är många som vill ta revansch och ser fram emot att få spela igen. Det säger Daniel Bertov inför onsdagens hemmamatch mot Troja-Ljungby.

Bertov kom från Mariestad och division 1, till Leksand och HockeyAllsvenskan under säsongen 2015/2016. Den spelskickliga backen tog snabbt en plats i laget och ser nu fram emot tredje säsongen i LIF-tröjan.
– Det känns jätteroligt att allt är igång nu, jag tror att vi har en väldigt rolig säsong framför oss, menar Bertov, som liksom många andra lyfter fram den hårda försäsongsträningen som laget har bakom sig.
– Vi har kört på riktigt hårt alltså, och det börjar ge resultat nu. Jag känner mig pigg och i bra form.

Hur tycker du att din egen matchinledning har varit hittills?

– Träningsmatcherna var väl lite upp och ner, som vanligt… Jag kan inte minnas när jag gjorde en bra försäsong sist, haha. Men i premiären hemma mot Södertälje kändes det riktigt bra faktiskt, för både mig och laget.

Nycklarna till segern då?

– Vi fick ett fantastiskt stöd från läktarern, och det betyder självklart oerhört mycket. Sen tycker jag att vi tog tag i spelet direkt från start och spelade ganska stabilt. Man kan väl säga att allt vi gjorde mot Södertälje gjorde vi inte mot Björklöven, menar Bertov, och syftar givetvis på fredagens förlust på bortais.
– Vi spelade riktigt dåligt helt enkelt, samtidigt som Björklöven gjorde det bra. Det vi tar med oss från den matchen är att alla matcher i den här serien kommer att vara väldigt tuffa. Det går inte att ställa ut en skridsko och tro att man vinner någon match.

Troja gästar Tegera

Men chans till revansch kommer alltså redan under onsdagskvällen, då Troja-Ljungby kommer på besök.
– Jag har dålig koll på Troja faktiskt. Det enda jag vet är att de vann mot HV på straffar på försäsongen… Men försäsongen brukar ju inte säga så mycket. Nu är det ny match, och vi ska göra allt för att vinna den! Mitt tips är att Jon Knuts avgör. Han kommer att komma in med en jäkla glöd, säger Daniel Bertov, men tillägger:
– Men det finns en väldigt stor konkurrens i truppen, framförallt på forwardssidan, så det finns många som kan avgöra.

Hur känns konkurrensen på backsidan då?

– Den är också riktigt bra. Alla nya backar som vi har fått in har verkligen nåt att tillföra. Mattias Nilsson har jag spelat mycket med hittills, och han spelar alltid lugnt och säkert. Sen har vi ju Fredrik Lindgren, och han blir man verkligen imponerad av. Linkan är ju liksom en 36 år gammal gubbe, men hur pigg som helst. Han har jättefin skridskoteknik, bra blick för spelet och massa rutin. Har han väl nästan allt helt enkelt.
– Dessutom har vi ju haft flera juniorbackar som har varit med och gjort det väldigt bra. Exempelvis Kalle Eriksson och han dansken med stora fötter… Oliver Larsen.

Och vad säger du om Calle Själin?

– Calle ja, han har varit jättebra. Det är roligt att se hur han tar för sig, trots att han är så ung. Jag är ganska säker på att han kommer att bli något mycket större än HockeyAllsvenskan.

Elin Broman