Porsberger efter förlusten mot Skellefteå
Publicerad: 2016-11-24
Intervju
Varken Leksand eller Johan Porsberger hade marginalerna på sin sida ikväll. Skellefteå kunde ta en ganska stabil hemmaseger med 4–1. – Vi gör en godkänd match, men det räcker inte med godkända matcher mot sådant här motstånd, säger Porsberger efter matchen.

Förutsättningarna inför kvällens möte mot Skellefteå var inte riktigt som de har varit jämfört med tidigare säsonger. Skellefteå ligger bara strax ovanför slutspelsstrecket, men de blåvita hade två raka segrar med sig.

– Vi visste att de hade lite press på sig och inte spelat så bra. Vårt mål var att hänga med så länge som möjligt och spela jämnt, berättar Johan Porsberger efter matchen.

Tycker du det märktes att de är ett lag under press?

– Jag vet faktiskt inte. Jag tycker de är det skickligaste laget i den här serien. De har många skickliga spelare och de vågar lira pucken och har bra fart. mMn där i första visade vi lite för mycket respekt och gav dem för mycket yta.

Trivs mot bra motstånd

Johan Porsberger berättar han han egentligen trivs med att spela mot den här typen av motstånd. När de drar upp farten gör han också det. Och det märktes: han var inblandad i många av de farligheter Leksand skapade och var nära mål flera gånger.

– Ja, jag hade väl en fyra-fem bra chanser, men pucken ville inte in. Hade den velat det hade jag kunnat gjort en fyra-fem mål ikväll kändes det som.

Det var istället hemmalaget som gjorde de flesta målen. Leksand reducerade hemmaledningen i början av andra perioden när man gjorde 1–2, men närmare än så kom man inte.

– Men det var inte förrän de gjorde 4–1 som vi kände att vi inte var med längre.

Debut för Arntzen

Skellefteås fjärde mål kom för övrigt bakom Jonas Arntzen, som tvingades hoppa in i den blåvita kassen efter att Atte Engren gjort sig illa med mindre än fyra minuter kvar av matchen.

– Jag såg faktiskt inte själva situationen, men jag tror inte det var någon fara. Det såg ut som han fick en skena lite på vaden.

Istället fick alltså 19-åriga Jonas Arntzen som i normala fall spelar i J20 göra sin SHL-debut.

– Han var nog lite nervös, men det är ju bara mänskligt att vara det när man hoppar in i hetluften så där.

För lagets del väntar nu övernattning i Skellefteå och sedan värmning där fredag förmiddag innan flyget till Dalarna avgår. Trots förlusten finns det saker Johan Porsberger tycker man kan ta med sig från matchen.

– Vi löste stundtals saker ganska enkelt på ett bra sätt. Så tar jag med mig mitt eget spel, det funkade ikväll.

Elisabet Wahl