Amerikansk back förstärker Leksands IF
Publicerad: 2016-09-13

Leksands IF har idag skrivit kontrakt med den amerikanske backen Joe Piskula, 32, som närmast kommer från spel i San Diego Gulls i AHL. Piskula anländer till Leksand under torsdagen.

Joe Piskula har en lång och gedigen karriär med sig i bagaget när han på torsdagen ansluter till Leksand. Piskula är född och uppvuxen i delstaten Wisconsin i norra USA, men gjorde under sin tid i high school ett par avstickare till grannstaterna Iowa och Illinois för spel i Des Moines och Chicago. När det sedermera blev dags för studier och hockeyspelande på collegenivå gick flyttlasset hem till University of Wisconsin där det blev tre säsonger för Piskula. Under sin seniorkarriär har Joe Piskula tillhört fyra NHL-organisationer i form av Los Angeles Kings, Calgary Flames, Nashville Predators och Anaheim Ducks. Den senaste säsongen tillbringades för Joes del i San Diego Gulls i AHL där han även var lagkapten. Tidigare har han spelat för Manchester Monarchs, Abbotsford Heat och Milwaukee Admirals i AHL. Totalt har det blivit 576 grundseriematcher i AHL och 13 NHL-matcher i karriären så här långt för Piskula. Kontraktet sträcker sig över den kommande säsongen.

-Jag är mycket förväntansfull inför att komma till Leksand. Min fru och jag ser fram emot ett nytt äventyr i Europa och Sverige. Vi har hört talas om att Leksand är en fin by med stor hockeytradition. Jag har haft en lång och bra karriär här i USA och vill ta mina erfarenheter med mig till Leksand. Jag ser mig själv som en tvåvägsback som framför allt sätter stor stolthet i det defensiva spelet där jag vill vara en stabil pjäs. Jag har spelat en hel del boxplay under min karriär. Jag har varit kapten tidigare och ser mig själv som en ledare, och jag hoppas kunna vara en förebild för yngre spelare i föreningen, säger Joe Piskula.

-När vi har följt försäsongsmatcherna har vi känt att vi dels är lite lätta på backsidan men framför allt känsliga för skadesituationer som kan uppstå under säsongen. Joe är en storväxt back med sina främsta styrkor i det defensiva spelet. Han har varit kapten i flera av sina tidigare klubbar och besitter fina ledaregenskaper som vi också kommer att få nytta av. Han anländer till Leksand på torsdag, men är inte spelklar förrän alla dokument godkänts av myndigheter och ishockeyförbund. Vi hoppas att ha honom i spel så snart som möjligt, säger Fredrik Jax i Leksands IFs sportråd.

Richard Brasar