J20 rivstartade säsongen
Publicerad: 2020-09-21
J20
Leksands J20-lag började säsongen på bästa sätt. Tidigt på helgen, närmare bestämt på fredag kväll, besegrades Västerås IK på bortaplan med 2-5. Erik Hedlund som stod för fyra poäng under kvällen är nöjd med lagets insats i premiären. -Vi får ett tidigt mål i matchen som vi bygger vidare på. Jag tycker vi gör en bra match även om vi går ned oss i tredje perioden.

Leksands J20-lag rivstartade säsongen. Under fredagskvällen besegrades Västerås IK i ABB Arena Nord. Leksand inledde målskyttet redan efter femtio sekunder då Wille Bärehag satte 0-1 för Leksand. En start som Erik Hedlund tror var en av ingredienserna till segern.
-Wille Bärehag gör ett tidigt mål för oss i matchen som vi sedan kan bygga vidare på. Det gav oss självförtroende. Skönt att inleda säsongen med en seger, det är väldigt bra för gruppen. Jag är dock inte helt nöjd med tredje perioden, där går vi ned oss en del.

Vad känner du att ni måste förbättra i ert spel?
-Framförallt att spela jämnt i sextio minuter. Att inte sluta spela efter fyrtio. Vi måste kunna känna oss trygga i att spela med en ledning. Där kan vi bli lite bättre.

Leksand utökade efter sex minuters spel till 0-2. Målskytt just Erik Hedlund. Erik som bildade kedja med bröderna Arvid och Eric Eljas hade en bra kväll. Tillsammans låg de bakom fyra av Leksands fem mål och Erik Hedlund svarade för inte mindre än fyra poäng.
-Jag kan inte tänka mig en bättre start för min egen del, men huvudsaken är att laget spelar bra och att vi vinner som grupp.

-Vi är ett hårt kämpande gäng

Förutom Erik Hedlund och Wille Bärehag så gjorde Arvid Eljas, Samuel Eklund och David Rosander mål i matchen för Leksands del. En match som alltså slutade 2-5 till dalkarlarna. Nästa match för J20 är ett GävleDala-derby nu på fredagen mot Brynäs IF på hemmais. Erik Hedlund ser fram emot matchen och det märks att han har mycket positivt att säga om årets upplaga av Leksands J20-lag.
-Vi har en oerhört bra grupp som har kul tillsammans. Tycker vi har kommit ihop bra, även om försäsongen varit som den varit. Vi är ett hårt kämpande gäng som ger allt för varandra, men även besitter en hel del spelskicklighet.

Slutligen, hur har den här försäsongen varit för er?
-Den har ju varit speciell, men framförallt lång. Vi har haft lite mindre istid än vanligt och mindre gruppaktiviteter i laget, men det är ju helt förståeligt. Vi får försöka ta igen det under säsongen.

Per Gerdin