Kandell efter helgens matcher
Publicerad: 2020-12-07
Damlaget
Det blev en tung tripp till Stockholm för damlaget. Under söndagen hade man chansen då man ledde efter första perioden mot SDE men där till slut hemmalaget lyckades vända och vinna. -Nu gäller det att få tillbaka självförtroendet och en bra känsla i gruppen, förklarar Tuva Kandell.

Leksand gjorde en bra första period mot SDE trots att man där förlorade skotten, men man lyckades sex minuter in genom Saana Valkama sätta ledningsmålet. Framspelad av Abagael Thiessen. I mittakten lyckades sen Stockholmslaget SDE kvittera men Leksand hade chansen på poäng inför den sista perioden. Där hände det som varit lite av lagets akilleshäl den här säsongen, man släppte in ett tidigt mål. På mindre än två minuter hade hemmalaget gått upp till en 3-1 ledning. Ett resultat som sedan stod sig matchen ut. Det går inte att missta besvikelsen hos talangen Tuva Kandell när vi får en pratstund med henne på bussresan hem och hon sammanfattar helgen.
-Det känns tungt. Vi gör en helt okej första period mot SDE, men vår andra och tredje period är riktigt dåliga. Så fort vi får pucken så slänger vi iväg den och ingen vågar riktigt hålla i den.

Det du beskriver låter som ett lag som har lite skadat självförtroende?
-Ja självförtroende kommer med segrar och nu har vi två stycken på två månader. Det är klart det påverkar självförtroendet en del.

Är det lite det som i slutändan blir avgörande också i matchen mot SDE?
-Både ja och nej. När vi ändå har ett oavgjort resultat inför den tredje perioden, trots att de ledde skottstatistiken stort, tycker jag vi borde kunna känna att vi är ju ändå med och få lite självförtroende utav det, men tyvärr så gör vi ingen bra tredje period.

SDE vann till slut matchen och skotten med hela 42- 11 och Amanda Johansson i målet stod för en stark insats trots förlusten. Nästa match för damlaget är nu på lördag mot MODO på hemmais. Dagen efter väntar sedan serieledande Luleå. Även det hemma i Tegera Arena.

Vad blir nu viktigast att jobba på i veckan inför fortsättningen?
-Viktigast blir att få in en go känsla i gruppen och bygga upp självförtroendet. Det är bara att jobba på stenhårt även fast det känns väldigt tungt just nu, avslutar Tuva.

Per Gerdin