Jon Knuts efter segern mot Västervik
Publicerad: 2019-01-16
Segern satt hårt inne, men när slutsignalen ljöd i Tegera Arena hade herrlaget tagit tre poäng genom att besegra Västervik med 3-2 efter att Martin Karlsson avgjort med 20 sekunder kvar. Jon Knuts var på isen vid segermålet och blickar tillbaka på en spännande match.

Det är små marginaler i sporten ishockey och på onsdagskvällen var det Leksand som hade millimeterna och sekunderna på sin sida. Trots segern är det inte en helt förnöjd Jon Knuts efter matchen, även om han självklart är nöjd med de tre poängen.
-Det är ingen bra insats från vår sida idag. Så här kan det vara ibland, men då gäller det att ta med oss det positiva och det är såklart att vi tar tre poäng. I slutändan är det ändå det som allt handlar om. Om vi gjorde en jättematch senast mot BIK Karlskoga så gör vi inte alls någon bra match idag, men som sagt, ändå skönt att vinna.

Det såg länge ut som att matchen skulle tvingas till förlängningsspel innan lagen kunde skiljas åt. Leksand, och framför allt lagkaptenen Martin Karlsson, ville dock annat. Med 20 sekunder kvar stod Karlsson för målet som betydde 3-2, men det skulle ändå bli spännande ända fram till slutsignalen då Västervik fick ett jätteläge att kvittera i de sista skälvande sekunderna.
-Det var självklart jätteskönt och förlösande att trycka in en puck när det är så lite tid kvar. Sedan är det ju hur nära som helst att Västervik kvitterar igen när pucken rullar i stolpen i slutsekunderna istället för att rulla in i mål. Det är små marginaler och idag hade vi dem med oss på det viset, säger Jon Knuts om avslutningen.

Ny hemmamatch på lördag
På lördag väntar en härlig hockeydag i Tegera Arena då såväl herrarna som damerna möter MODO Hockey. Herrarnas match startar klockan 15:15 och damernas klockan 18:00. Herrlaget har dessutom chansen att passera MODO i tabellen vid seger i lördagens match, och Jon Knuts ser fram emot matchen även om han inte tittar alltför ofta på tabellen.
-Det blir en jätterolig match. Det är jämnt i tabellen, det vet vi så klart om, men jag personligen försöker att inte titta så mycket på sådant. Varje match har sitt eget liv och gör man bra prestationer så kommer segrarna och då kommer vi automatiskt att klättra i tabellen. Jag försöker som sagt inte titta så mycket på tabellen, men viktig match blir det ju helt klart ändå, avslutar Jon Knuts.

Richard Brasar