"Alla tävlar på samma villkor”
Publicerad: 2017-05-16
En del av föreningens vision och målsättning inför denna säsong är att fler juniorer ska få chansen tidigare i A-laget. – Är en av våra juniorer bättre än en av våra seniorer, är det junioren som ska spela, inget snack om den saken, säger Mikael Karlberg, sportsligt ansvarig i föreningen.

Som Karlberg berättade under måndagen har 15 av spelarna i dagens trupp tagit sig till A-laget via föreningens egna juniorled, vilket naturligtvis är väldigt glädjande. I truppen finns idag exempelvis Jonas Arntzen, som var målvakt i J20-laget den gångna säsongen, och unga killar som Sebastian Björnstad, Isac Skedung och William Wikman, som spelade sig till en plats i A-laget redan förra säsongen. En av de hittills ”tomma” platserna i årets trupp kommer dessutom att tillsättas av en juniorback.
– Och sen ska man också komma ihåg att de spelare som redan har en plats i laget inte ska vara alltför säkra på sin plats. Det finns stor konkurrens om platserna, och kommer det en junior och visar att han förtjänar en plats, kommer han självklart att få chansen, menar Karlberg.

Vikten av konkurrens

För tillfället tränar juniorerna Oliver Kandergård, Philip Norberg, Rasmus Hedin, Erik Aterius, Kalle Eriksson, Lucas Byhlin, Rickard Hugg och Emil Bemström med A-laget och har alla gjort bra ifrån sig så här långt.
– Det här är våra spelare som har kvar sina avtal, och det viktigaste för deras utveckling är att få spela mycket hockey, i både A-lag och J20. Mängden träning och matcher är det viktiga, och att de får spela i viktiga lägen som boxplay och powerplay, berättar Karlberg, som understryker vikten av konkurrens i truppen:
– Vi vill ha stor konkurrens i vårt lag, och jag kan känna att vi har haft lite för tunna trupper de senaste åren. Med konkurrens ökar trycket och drivet på träningarna och leder till bättre kvalitet på det vi gör. Alla är med och tävlar på samma villkor, och de som spelar ska förtjäna sin plats.

Elin Broman