Janne blev Matchens Krigare
Publicerad: 2021-03-20
Målvakten Janne Juvonen gjorde åter igen en mycket stabil match. Han blev utsedd till Matchens krigare efteråt och berättar vad det betyder för honom. – Att jag spelat bra. Men det skulle varit roligare att ha fansen här att fira med.

Janne fick jobba hårt i matchen mot Luleå. Särskilt i sista perioden då den trevlige finländaren räddade 16 av 17 skott och han såg därigenom till att de tre poängen hamnade i Dalarna. När du släppte in deras mål till 2-1, tycker du då att det var trist att nollan rök?
– Nä, jag tänker mer på hur målet skapades. Och hur jag kan göra annorlunda nästa gång. Sen när pucken släpps så tänker jag inte mer på det, utan fokuserar framåt.

Viktig match

Leksand har vunnit mot Oskarshamn och Brynäs som spelar i botten av tabellen. Janne tycker att den här matchen skilde sig en del från de matcherna.
– Det var en viktig match där båda lagen jagade poäng för att hålla sig topp sex, säger Janne som tycker att det var en kul match att spela.
– Den här betydde mycket för oss.

Fansen betyder så mycket

Det var inte Jannes första Krigarhäst och det syns att han tycker det är en fin utmärkelse. Samtidigt kanske den inte blir riktigt lika viktig när han inte får fira den med fansen.
– En stor anledning till att man vill spela för Leksand är ju fansen.
Janne berättar att han och laget ändå känner stödet från alla hemma framför TV:n.
– Som med Halsdukens dag. Det var en fantastisk inramning med allt det vita på läktaren. Unikt!

Ni har tre matcher kvar att spela. Har du börjat titta framåt mot slutspelet? Nä, vi tittar på de matcher som är kvar. Att vi ska ta så mycket poäng som möjligt. Vi vet ju inte än hur det går och vem vi kommer att möta sen. Så vi tar det då, säger Janne bestämt.

Du har ju haft en jättebra säsong. Hur känns det?
– Jag tänker inte så mycket på det som varit. Det jag vet är att jag är i en bra känsla. Som i en positiv bubbla, säger Janne. Och vi hoppas ju så klart att Janne stannar i den bubblan länge till.

Katharina Dalmalm