Uddamålsförlust mot Modo
Publicerad: 2020-09-26
Damlaget
Anstormningen i den tredje perioden räckte inte hela vägen fram. Modo tog samtliga tre poäng efter att ha vunnit i Tegera arena med 2–1. – Sådana här förluster är surare än om man har spelat dåligt hela matchen, säger Linnéa Sjölund.

Det var Modo som började bäst när pucken släpptes i den första matchen på hemmaplan för det blåvita damlaget.
– Vi startade inte lika aggressivt som vi gjort i de tidigare matcherna. Jag vet inte riktigt vad det var, kanske var vi nervösa eftersom det var första hemmamatchen.

"Ryckte verkligen upp oss"

Modo utnyttjade sitt spelövertag och tog ledningen efter bara några minuters spel. I mitten av den andra perioden utökade de ledningen till 2–0. Då hängde de blåvita lite med huvudena och en vändning såg ganska avlägsen ut. Men i den avslutande perioden kom Leksand tillbaka.
– Vi ryckte verkligen upp oss och kom ut med full energi där i tredje perioden. Det var som vi blev ett helt annat lag.
Reduceringen kom efter drygt två spelade minuter och sedan fortsatte de blåvita att trycka på. Man fick en hel del chanser i powerplay, men Modo kunde stå emot.
– Powerplay har gått bra tidigare, men då tror jag att vi var mer aggressiva på mål direkt efter skottet. Nu fick vi inte in returerna.

Luleå väntar i morgon

Klockan tickade snabbt neråt och när slutsignalen var det Modo som tagit samtliga tre poäng. En riktig tråkig förlust enligt Linnéa Sjölund.
– Det här är surare än om man förlorar med 6–0. Det här är ändå en match vi hade kunnat och nog borde ha vunnit. Hade vi spelat dåligt en hel match är det en sak, men här har vi inget att skylla på. Det kunde ha gått hur som helst.
Vad tycker du ni ändå gjorde bra den här matchen?
— Det var att vi ryckte upp oss fast det stod 2–0 till dem. Men det gäller att vi gör det hela matchen nästa gång, inte bara i tredje perioden.
I morgon väntar ny match. Topplaget Luleå kommer på besök, en riktig utmaning med andra ord.
– Det är ett lag som spelat ihop länge och som verkligen är trygga med varandra. Det gäller för oss att försöka göra dem obekväma och att ligga nära. De är ett snabbt lag, så det gå inte om man har för mycket avstånd.

Matchen mot Luleå spelas i morgon söndag klockan 12.30 i Tegera arena.

Elisabet Wahl