Brage om vinsten i Malmö
Publicerad: 2019-11-02
Andra raka trepoängaren! Och andra raka segern för målvakten Axel Brage som återigen var starkt bidragande till vinsterna. Insatsen belönades både med mashatten och Matchens krigare. – De kunde valt vem som helst i laget, säger Axel glatt.

Bra självförtroende i laget efter vinsten i Växjö. Jo, men ingen bra start på matchen mot Malmö. Hemmalaget ägde spelet och skotten. Så 1-1 efter två perioder kändes som ett bra resultat för Leksand. Var det Axel Brage mot Malmö?
– Nja, det var ett lagjobb. De blockade skott och rensade så jag fick mycket hjälp, förklarar Axel likaläget.

Händelserik tredje period

I tredje perioden tar Leksand ledningen genom Spencer Abbott. Kvällens andra powerplaymål för Leksingarna.
– Det är kul att det lyckas. Vi behöver det självförtroendet, säger Axel om spelet i numerärt överläge.
Thomas Valkvae Olsens 1-0 också ett PP-mål och ett klart steg i rätt riktning.
Istället för en anstormning från Malmö blir det fler mål av Leksand.
– Jag är lite förvånad. Trodde att de skulle komma ut i tredje och köra mer. Så som de gjort i de andra perioderna. Jag vet inte om de blev nervösa eller vad som hände, men de var väldigt tama, säger Axel.

Vad gör att ni vinner?
– Att vi spelar mer disciplinerat och tar defensiven först. Och sen är vi effektiva i de lägen vi får, säger Axel.
Ja, matchen slutar 1-4 efter tre mål av Leksand i sista perioden. Och när Axel fått fundera lite vet han vilket mål som var snyggast.
– Oskar Langs är riktigt distinkt. Det är en magisk passning från (Johan) Fransson och ett perfekt avslut av Lang, säger Axel imponerat.

Färre spelvändningar

Axel förklarar varför han tror att laget vunnit de två senaste matcherna efter alla förluster.
– Backarna kommer hem mer. Vi släpper inte till så många två mot ettor, tre mot tvåor som tidigare. Även om motståndarna inte gör mål på alla de lägena så blir det tufft för oss i målet och för försvaret, säger Axel.

Bussen hem

Nu väntar en lååång resa hem till Leksand, men stämningen verkar god på bussen. Så som den ska vara efter vinst och före ett speluppehåll. Så vad ska Axel göra under nästa vecka?
– Nä, det blir ingen ledighet. Vi ska träna två gånger per dag, förklarar han.
Till helgen blir det några dagars semester och då ska Axel passa på att träffa kompisar och göra sånt han annars inte hinner med under säsongen.
– Det känns bra att ha med två segrar inför det här breaket.

Lugnt i föreningen

Efter en lång förlustsvit har det varit en del förvånade kommentarer i media om att det inte stormar i laget och föreningen. Men Axel tycker att laget haft en grundtrygghet att stå på.
– Det är många lugna personer runt oss. Som Tjomme och Roger, säger Axel om GM Thomas Johansson och tränare Roger Melin.
– Det är klart att det hettar till ibland och att någon kan ryta i, men lugnet är viktigt. Att inte lägga energi på fel saker, förklarar Axel.
Målvakten själv ger som alltid ett tryggt och sansat intryck trots en inte helt smärtfri säsongsinledning.
– Jag mår bra. Det går upp och ner, men jag har en bra känsla. Och så är det jäkligt kul att spela hockey, säger trettioåringen.

Katharina Dalmalm