Karlberg om säsongsinledningen
Publicerad: 2017-10-12
Det har varit en tuff blåvit inledning på årets upplaga av HockeyAllsvenskan, och som sportsligt ansvarig i föreningen har Mikael Karlberg haft en hel del att fundera på. – Ingen här är nöjd med sättet vi har inlett säsongen på, och jag som ansvarig är naturligtvis jättebesviken. Det känns riktigt tungt och det krävs att vi alla, både spelare och ledare, börjar leverera nu. Det är dags!

Nio poäng på sju matcher och så sent som i går en 0-1-förlust hemma mot Almtuna är vad säsongen hittills har bjudit på för Leksands del.
– Ja, vad ska jag säga? Vi har inte alls fått spelet att stämma… Det känns som att allt vi hade under försäsongen är som bortblåst. Södertälje hemma och bortamatchen mot Modo är väl egentligen de enda två matcherna där vi har kommit upp i nivå och gjort det riktigt bra. Annars har vi underpresterat.

Din teori om vad det beror på?

– Jag tänker så klart väldigt mycket på det, och jag önskar att jag hade ett svar, men jag tror att det har varit en kombination av att vi har saknat den rätta inställningen, och att vi kanske har trott att vi är bättre än vad vi är.

Hur tycker du att det har visat sig?

– Det är precis som att vi har satt krav och förväntningar på oss själva som blir omöjliga att uppnå, vilket i sin tur har gjort att vi har haft svårt för att vara nöjda även när vi har gjort något bra. När vi vann hemma mot Troja med 2-1 var det mer en lättnadskänsla än en glädjekänsla i gruppen, och det var som att alla förväntade sig att vi skulle vinna med mer. Jag tycker att det är dags att vi inser att det är heltidsproffs vi möter, och att vi kommer att få jobba stenhårt varje match för att ens få med oss några poäng. Att vi inte har haft den inställningen tidigare är något som både jag, ledare och spelare ansvarar för.

Har du förståelse för många supportrars besvikelse?

– Jag har jättestor förståelse för dem, och är som sagt inte alls nöjd själv heller. Jag och vi jobbar varje vaken minut, och lite till, med att hitta vägar som gör att vi börjar vinna matcher.

Men du känner att du har ”rätt” lag, och att det som saknas mer är få laget och spelarna att komma upp sin rätta nivå?

– I somras var både jag och många med mig jättenöjda med laget, jag hörde ingen som klagade då. Jag tror och tycker fortfarande att vi har ett riktigt, riktigt bra lag, och jag är glad för att många yngre spelare har gjort det jättebra, senast Oliver Larsen i går, men nu måste varje spelare, och ledare, gå till sig själv och sin egen insats. Alla måste höja sig rejält, och nu handlar det om en match i taget. Nästa match, nästa byte, det finns inget längre fram än så. Vi vill och ska vända det här, och det är upp till var och en att vara en del i det arbetet.

Elin Broman