Bortahelg för damlaget
Publicerad: 2018-11-23
Damlaget
– Att vi är flexibla i vårt spel och att vi krigar för varandra. Det lyfter Madde Hall fram som några av nycklarna till seger i helgens bortamatcher mot Göteborg och Djurgården.

Madde har själv inte spelat sedan före landslagsuppehållet i början av månaden, och är kanske därför lite extra matchsugen.
– Ja, verkligen, det ska bli jättekul att spela. Vi åker självklart med målet att ta hem sex poäng.

Helgen inleder leksingarna med att under lördagseftermiddagen gästa tabelljumbon Göteborg. Ett Göteborg som på säsongens hittills 19 spelade matcher endast har tagit fyra poäng. Tre av dessa togs dock i Tegera arena i slutet av oktober.
– Ja just det, så var det ja… Det gäller att vi har huvudet på skaft och att vi inte blir för statiska i vårt tänkande, menar Madde, som tycker att det på ett sätt kan vara svårare att ställas mot lag som naturligt kanske inte riktigt spelar med samma fart som lagen högre upp i tabellen.
– Göteborg är ett bra lag, absolut, men det kan ofta bli att det blir lite lägre tempo i matcherna mot dem. Det gäller att vi kan hålla i vårt eget spel ändå, och att vi samtidigt kan vara lite flexibla. Att vi inte gör det för svårt för oss.

Efter lördagsmatchen rullar bussen vidare mot Stockholm, och under söndagen väntar så match mellan tabellsexan Djurgården och femman Leksand.
– Det är alltid roligt att möta Djurgården, det brukar bli tighta matcher där små detaljer avgör. För en seger kommer det att krävas att hela laget gör en riktig krigarinsats.

Vem avgör?

– Hanna Sköld satte några snygga i gubbhörnet nu på träningen, så hon kan säkert bli farlig. Hon spelade ju i Göteborg förra säsongen, så det passar ju bra att hon avgör den matchen.

Och så tar du Djurgårdsmatchen?

– … Vi hoppas på det!

Elin Broman