Thomas målskytt i cupen
Publicerad: 2018-09-07
Leksand vann första matchen i Skoda Trophy 2018 med 4-1. Västerås inledde bäst men tack vare starkt försvar och att målskyttet lossnade kunde Thomas Valkvæ Olsens lag vinna bekvämt. – Om vi spelar som i tredje perioden kommer vi vinna många matcher, säger den norske forwarden.

Försäsongscupen i Södertälje inleddes på torsdagen när SSK besegrade AIK. På fredagskvällen var det dags för Leksand. Motståndaren Västerås inledde bäst i Scaniarinken. Leksand blev ordentligt översköljda.
– Vi hade en trög start, är inte helt med, men vi jobbar oss in i det, säger Tomas om inledningen.
Daniel Gunnarsson ordnar fram ett powerplay för Leksand efter knappt halva första perioden. Och spelet blev sen bättre. I sista sekunden av det numerära överläget gör Tomas 1-0.
– Vi har ett par långa pass och de tappar positionerna. Lang får pucken bakom mål och jag står helt rätt, berättar Thomas om ledningsmålet.
Andra perioden vill Tomas helst glömma.
– Det var kaos! Vi gjorde inte som vi skulle och släpper in dem i matchen, säger han irriterat.
I pausen mellan andra och tredje pratade laget om just den saken. Eftersom målvakten Axel Brage spelade riktigt bra klarade sig Leksingarna undan mål i baken.
– Han höll oss kvar i matchen med några bra räddningar, säger Thomas om mittperioden.

Mycket bättre i tredje

I tredje perioden var det inget snack om vem som skulle vinna.
– Vi kom tillbaks till det spel vi enats om innan. Vi styrde allt och släppte bara till ett mål, men det är sånt som händer, säger norrmannen nöjt.
Han fick se backen Daniel Gunnarsson runda Västerås kasse och sätta 2-0 efter drygt fyra minuter av tredje perioden. Sen gjorde Tobbe Forsberg 3-0 och David Rundqvist 4-1 i tom kasse.

Var det Västerås målvakt som hade en dålig kväll eller var Leksand bra?
– Ett av målen tar på skaftet och går in på tennis. Och jag får stå helt själv i slottet. Och Gunnarsson skjuter ju som en häst sparkar. Om han träffar mål går pucken in, säger Thomas till målvaktens försvar.

Tillbaka i Scaniarinken

Thomas spelade i Södertälje förra säsongen och han tycker att det var kul att vara tillbaks idag.
– Jag trivdes gott här, säger han.
Och det märks att han tycker att det ska bli en härlig utmaning att möta Södertälje i lördagens match (startar 17.00).
– Jag hoppas få göra nåt mål, säger han och ler brett.

Eftersnack och highlights från SSK-TV

Katharina Dalmalm