Lukas Ericsson efter HV71 hemma
Publicerad: 2017-01-28
Intervju
Leksands forward Lukas Ericsson är en av alla spelare som kämpar hårt i dubbelmötet med HV71. I båda matcherna har Leksand bra lägen att få med sig poäng, men tyvärr blir det inte så. – HV fick sin bortamatch dit de ville, säger Lukas efteråt.

Hemmalagets spelare är tysta och besvikna efter förlusten på lördagskvällen De kände att poäng mot HV 71 inte var långt bort. Och då spelade smålänningarna mycket bra i både i fredagens och lördagens drabbningar.

– Vi har bra chanser men det är tight och det passar dem bättre, säger Lukas.

Han tycker att Leksand inledde bra och att laget försökte styra spelet. Så som gjort dem framgångsrika i Tegera under vintern. I den andra perioden var det stor hemmadominans de första femton minuterna och ledningsmålet var inte orättvist. Nichlas Torp tar bort sin spelare och Mattias Ritola får pucken.

– Torp gör ett jättebra jobb där och Ritto hittar Castonguay som hänger dit den, berättar Lukas om Erics mål.

Mattias Ritola spelade även idag med Johan Olofsson och Eric Castonguay och återigen fick kedjan många bra lägen.

– De är alla skickliga spelare och då blir det chanser, menar Lukas.

Sista perioden avgör

Inför tredje perioden står det 1-1. Men HV71 tar ledningen med knappt 12 minuter kvar genom ett mål av Per Arlbrandt.

– Det står och väger. Och deras mål blir avgörande. Vi har några bra lägen i slutet i spel sex mot fyra men vi är inte tillräckligt effektiva, säger Lukas

Leksands tränare tar ut målvakten Atte Engren och HV har en man utvisad. Så det blir flera chanser att kvittera matchen. Stora delar av sittplatspubliken står upp och klappar för att ge spelarna extra energi. HV71 klarar av anstormningen och tar alla sex poäng från helgens matcher.

– Vi behöver göra mer än ett mål på hemmaplan om vi ska vinna. Atte gör en bra match och räddar många farliga lägen, säger Lukas.

Han vill också lyfta fram lagkapten Jesper Ollas insats i matchen.

– Jeppe gör ett bra jobb.

Lukas spelade själv ihop med Martin Grönberg och Tobbe Forsberg. En lina som får jobba hårt.

– Vi hade några chanser att göra mål, framför allt på slutet men det där lilla extra saknades, säger Lukas om den egna insatsen.

Känns tabelläget tufft?

– Både ja och nej. Det är klart att vi vill ligga högre upp i tabellen. Men vi vet förutsättningarna. Och vi har 14 matcher på oss att komma på rätt sida av strecket. Vi har hemmaplan igen på tisdag när vi möter Linköping.

Är ni revanschsugna inför tisdagsmatchen?

– Ja, efter de här två förlusterna så. Sist vi mötte Linköping hemma gick det bra (vinst med 5-1). Gör vi en lika bra insats som då har vi stor chans att vinna, säger Lukas.

Han och de andra spelarna hoppas på samma fina stöd på tisdag som i lördagens match.

Katharina Dalmalm