Kaptener 2017/2018
Publicerad: 2017-09-07
Herrlagets kaptener för säsongen 2017/2018 är utsedda. Jesper Ollas får fortsatt förtroende som lagkapten, och assisteras denna säsong av Martin Karlsson, Fredrik Lindgren och Patrik Norén.

– Vi valde att ha fyra kaptener av flera olika anledningar. Exempelvis är det ett sätt att dela ansvaret på fler personer, och samtidigt är det ett sätt att se till att fler får ett uttalat ansvar, förklarar tränaren Markus Åkerblom, som utsett kaptenerna tillsammans med Örjan Lindmark, Jonas Levén och Mikael Karlberg.
– I första hand, men vi har så klart lyssnat med spelare och andra ledare också.

Var de fyra spelarna självklara val?

– Det tycker jag, samtidigt som vi hade kunnat ta fyra andra killar och ändå varit väldigt nöjda med vårt val. Det finns många ledare i den här gruppen, men absolut, Jesper Ollas, Fredrik Lindgren, Martin Karlsson och Patrik Norén är alla spelare som verkligen förtjänar det här förtroendet och som går i bräschen för oss, varje dag, menar Markus Åkerblom.
– Norén och Karlsson är mer ledare genom sättet de agerar på och förhåller sig till det vi håller på med, medan Ollas och Lindgren kanske är mer verbala. De tar alla ett stort ansvar för gruppen, och sätter gruppens bästa före sig själva.

Och var det självklart att Jesper Ollas skulle fortsätta som kapten och att de övriga blev assisterande?

– Jesper Ollas ÄR vår kapten, så är det bara. Det är han som tar tag i saker och han som för gruppens talan. Det var självklart.

Elin Broman