Otto gjorde två mål mot Djurgården
Publicerad: 2021-03-09
Otto Paajanen ser riktigt glad ut efter övertidssegern mot Djurgården på Hovet. Och han har anledning att vara nöjd med sin insats efter två mål och en assist i en svängig tillställning. – Det var en tuff match och jag tycker att vi visar styrka som kan vända och vinna, säger den finländske centern.

Otto tycker att hans lag inleder matchen bra och att de rättvist får med sig 0-1 och 1-2. Sex minuter in i första perioden gör Otto sitt fjärde mål för säsongen.
– Vi kommer ut ur egen zon enkelt och spelar samlat in i deras. Och jag får en bra passning från Langen, förklarar Otto.
Han bildar kedja med Oskar Lang och Carter Ashton. Trion hade en mycket bra match mot ett tufft motstånd. Leksands nästa mål görs av junioren Jesper Kandergård som prickskjuter snyggt från slottet.
– Vilken bra match han gör! Det där målet har han övat på på träningarna, säger Otto imponerat.

Jobbiga utvisningar

Efter Jespers mål tar det roliga slut. Djurgården får chans att spela fem mot tre och det ger dom luft under vingarna.
– Ja, vi sjönk ihop lite med utvisningarna. Och det blir inte bättre av att ledande spelare försvinner, säger Otto om Stockholmarnas spelövertag.
Han avser Jonas Ahnlöv som gick av i mitten av första perioden. Och en stund senare får Patrik Zackrisson matchstraff efter en huvudtackling.

Som en slutspelsmatch

Djurgården utnyttjar femminutersutvisningen och gör 4-2 direkt i andra perioden. Ahnlöv är tillbaka i spel och det behövs mot ett hårt jobbande Djurgården.
– Oj vad snabbt det går! Det var som en slutspelsmatch, tycker Otto.
Mot slutet av mittperioden är det Leksand som trycker på för ett mål och 3-4 kommer rättvist. Det är forwarden Fredrik Forsberg som gör målet. Fredrik hade också chans att göra fler när hans snabba skridskoåkning ordnade frilägen.

Otto kvitterade

Leksand jobbar hårt för att kvittera i den tredje perioden. Man har ändrat om ordentligt i kedjorna och Carter Ashton spelar både i förstalinan och med Otto och Lang. Carter är het och sätter kvitteringspucken efter tio minuter enligt speakern på Hovet.
Fast det är väl du som styr in pucken?
– Jo, jag är rätt säker på att den träffar min klubba också, säger Otto med ett skratt.
Han kan hålla med om att det var ett lite turligt mål.
– Fast du förtjänar tur! Vi hade en bra känsla i laget i sista perioden. Björn (Hellkvist, Leksands huvudtränare) sa åt oss att vi skulle vända det här, säger tjugoåttaåringen som med sitt fina spel var starkt bidragande till segern.

Andra får kliva fram

Otto berättar att kvällens matchplan var att lägga mycket puckar på mål och han tycker att det betalade sig i slutändan. Djurgården var skickliga på att stänga ner Leksands förstakedja.
– Det som är bra är att då får andra kliva fram. Det sker verkligen idag, säger Otto som får se backen Daniel Gunnarsson ordna två poäng åt Leksingarna på övertid.
Otto spelade nästan 15 minuter i matchen. Det märktes efteråt att han var nöjd med både speltid och sin poängutdelning.
– Ja, det var bättre än vanligt, säger Otto med hänvisning till den tuffa interna konkurrensen om speltid.

Finns saker att jobba på

Det har blivit en del baklängesmål på sistone. Något som kanske är lätt att glömma när poängen ändå trillar in.
– Vi är lite för mycket framför eget mål. Där behöver vi bli bättre. Vi har varit helt okej i boxplay tidigare, men Djurgården är bra i powerplay, tycker Otto.
Han och laget siktar mot en toppsex-placering och det finns ingen anledning att ge upp den planen i dagsläget. Otto ler stort och avslutar sen intervjun.
– Det är rätt häftigt att vi har mycket att jobba vidare på och förbättra, men att vi ändå vinner.

Katharina Dalmalm