J18 knep fjärdeplatsen
Publicerad: 2019-03-11
Viktiga poäng och viktiga placeringar stod på spel. J18 tog de poäng som krävdes och hamnade på fjärde plats när deras serie spelades färdigt. – Det betyder att vi får ett bättre utgångsläge i slutspelet, säger tränare Patrik Andersson.

Läget inför de sista matcherna i Allsvenskan norra var enkelt: Örebro låg tre poäng före Leksand och hade fördel i kampen om den sista platsen bland de fyra som får en lättare väg in i slutspelet. En tuff utmaning med andra ord. Men de blåvita gjorde det som krävdes: vann först över Örebro, sedan över Timrå och plockade poäng av Brynäs i en match som gick till straffar.
– Inför den här veckan trodde vi att vi skulle behöva ta nio poäng. Men vi fick lite hjälp av Björklöven som slog Örebro i lördags, så det räckte med sju poäng. Det känns som en helt godkänd vecka, säger tränare Patrik Andersson.
Sju poäng av nio är ju ändå väldigt bra, vad har varit styrkan i ert spel den här veckan?
– Det är att vi hittat olika vägar att vinna och ta poäng även fast vi inte spelat på topp. Det bästa prestationen var nog mot Timrå, där för vi matchen i 60 minuter och spelar riktigt bra.

Slutspelet börjar nästa vecka

Nu väntar alltså slutspel för lagt som tack vare fjärdeplatsen slipper sextondelsfinalerna, utan går in i åttondelsfinalerna istället.
– Ja, nu har vi spelledigt en vecka och ska försöka hitta tillbaka till det spel vi haft när vi spelat som bäst. Patrik Andersson tycker nämligen att hans lag är lite för ojämnt. När spelet funkar som bäst är laget svårstoppat, men däremellan har man bland tummat man på den spelidé man satt upp.
– Vi är inte alltid konsekventa. Helt plötsligt börjar vi testa andra saker som inte har med vår spelidé att göra. Jag vet inte riktigt varför det blir så, men jag hoppas vi kan komma bort från det i slutspelet.
För de som inte sett er så mycket under säsongen, vad är det för lag de kommer att få se om de går på en av era matcher?
– Vi åker rätt mycket skridskor och vi har många som jobbar hem och många som fyller på när vi är i anfall. Man kan nog också säga att vi är ett mer spelande lag än ett tacklande lag, även om vi så klart jobbar hårt.

"Kul om folk kom och kollade"

Vilka lag Leksand får möta i sin åttondelsfinal är inte klart, utan laget får den motståndare som blir kvar när de andra lagen valt motståndare. Helt klart är dock att de blåvita börjar med en bortamatch den 21 mars, innan åttondelen kommer till Leksand 23 och kanske också 24 mars.
– Det ska bli jättekul att det här drar igång. Det vore också kul om folk kom och kollade på oss. Det är inte lika uppstyrt som på seniornivå, utan det brukar vara riktigt underhållande hockey som spelas.

Elisabet Wahl